Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Når tiderne strammer til, søger folk mod det velkendte og sikre. Det nyder Lego godt af.

Verdens største legetøjsproducent, Mattel, har meldt om et tab af omsætning på 10 pct. i 4. kvartal, og det gamle tyske mærke, Märcklin, har erklæret sig insolvent. Så krisen har også ramt legetøjsbranchen.

Men tilsyneladende ikke Lego. I hvert fald ikke endnu. Jyllands-Posten er taget med til legetøjsmesse i Nürnberg, og koncerndirektør Mads Nipper fortæller til avisen, at Lego ikke er blevet ramt på samme måde. Tværtimod har man oplevet to-cifrede vækstrater på stort set alle markeder.

Finansanalytikeren David Leibowitz har en forklaring på Legos succes. Han har fulgt legetøjsbranchen i mange år – og dermed også under tidligere kriser.

Hans forklaring er, at forbrugerne kryber i sikkerhed på alle måder. De forlader usikre aktier, venter med at købe dyre ting – og køber produkter, de kender og har tillid til. Og måske endda følelser for.

Der går nostalgi i børneværelset, og her klarer Lego sig godt.

David Leibowitz roser dog samtidig Lego for at have leveret en række gode produkter i de senere år.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club