LGBTQ i reklamer giver positiv respons

Sine Winther Patulski,
Redaktionsassistent

LGBTQ får reklamer til at skille sig ud fra mængden og man skal ikke være bange for, at det er for politisk at bruge homoseksuelle, transkønnede og queer-personer i reklamer.

En undersøgelse om LGBTQ i reklamer, viser at forbrugerne reagerer positivt på reklamer, der tematiserer homoseksuelle, transkønnede og queer-personer. Det skriver Adweek.

Samtidig skriver de, at LGBTQ-reklamer er mere effektive i brandgenkendelse end andre reklamer.

3 ud af 4 af de testede LGBTQ-reklamer scorer højere når det kommer til at få respon­denten til at huske virksomheden, står bag reklamen.

LGBTQ-tematiserede reklamer scorer også højere end andre reklamer i at være progressive. De får virksomheden til at virke mere inkluderende og mere omfavnende. Sammenlignet med de mere mainstream-reklamer, scorer LGBTQ-reklamerne højere på alle 3 følgende punkter:

Respondenterne ser brandet bag reklamen som:

  • Progressive: LGBTQ-reklamer 66% – Mainstream reklamer: 56%
  • Inkluderende: LGBTQ-reklamer: 65% – Mainstream reklamer: 55%
  • Omfavnende: LGBTQ-reklamer: 61% – Mainstream reklamer: 52%

De ord der bliver mest brugt til at beskrive LGBTQ-reklamer er, at de er interessante; de er troværdige og autentiske; de skiller sig ud fra mængden og så har en del svaret, at de er personligt relevante.

Hvis man hører til dem, der er bange for at LGBTQ-reklamer kan virke forcerede og påtrængende, viser undersøgelsen noget andet.
Der er nemlig kun 9% af de 800 respondenter i undersøgelsen – lavet af Hornet – der vil beskrive LGBTQ-reklamer som forcerede, og 7%, der vil beskrive dem som påtrængende.

Det er altså en god ide aktivt at vise og give udtryk for sit standpunkt i forhold til LGBTQ-fællesskabet – også selvom man ellers prøver at undgå at rode sig ud i politisk betonede emner.

LGBTQ er både et relevant og nutidigt emne, der giver positiv respons – det giver nemlig et indtryk af, at man er progressiv, inkluderende og omfavnende som virksomhed. Og så er emnet interessant og opsigtsvækkende, skriver Adweek.

Undersøgelsen er lavet af Hornet, og den inkluderer 800 respondenters svar. Se resultaterne her