Af Peter Engholm 25@mail.dk

Shape er et godt billede på app-branchen, der er blevet ”seriøs og voluminøs”. Opgaverne vokser, og bureauet er firdoblet i størrelse på to år. Og legen er sat i system.

Det lille app-bureau, Shape, blev grundlagt forrige efterår. Blandt de fire grundlæggere var – og er –  Nicolas Thomsen, der kort forinden havde vundet bronze i Cannes – i Young Lions Print.

Til at begynde med var han på dobbelt fuld tid – dels i Shape, dels hos Nørgård Mikkelsen. Men efter et halvt år var der så meget at lave hos Shape, at Nicolas Thomsen lagde alle ugens arbejdstimer hos app-bureauet – som kreativ direktør.

Og siden er væksten fortsat – fra 4 til nu 18. De 12 af dem sidder i Founders’ House i København, 1 i USA og 5 i Hviderusland.

”Vi går efter specialister, og vi hyrer ikke for bare at hyre ind. Vi går ikke efter at være app-bureauet med flest ansatte, men det er klart, at men den størrelse, vi har nu, kan vi tage større kunder ind. Dertil kommer, at amerikanske kunder – via vores mand i USA – kan sætte ansigt på et firma, der ellers ville være så fjernt. Vi har lige haft et hold fra en amerikansk kunde herovre i tre uger.,” siger Nicolas Thomsen.

En ting er bureauets størrelse, medarbejdermæssigt – noget andet er tallene:

”Første hele årsregnskab, altså sidste år, var bestemt tilfredsstillende, og i 2012 går det faktisk endnu bedre. Vi passer godt ind i tendensen i branchen, der er blevet både seriøs og voluminøs. De første app-entusiaster er nu blevet etablerede hold – og vi ser Woerk blive købt af Fynske Medier, og Insilico af In2media. Samtidig er opgaverne blevet mere omfattende – og med større budgetter. Marketingcheferne tager apps stadig mere alvorligt. De springer sjældent over, hvor gærdet er lavest, for en dårlig app kan gøre mere skade end gavn,” siger Nicolas Thomsen.

Den gamle sandhed om, at man er aldrig bedre end sin seneste kampagne, gælder også i den unge app-branche. Endda i udtalt grad.

”Vi får opgaver, fordi andre har set, hvad vi ellers har lavet. Vores apps er omvandrende visitkort,” siger Nicolas Thomsen.

Dertil kommer branchens priser – f.eks. FWA Awards, der uddeles dagligt, og Ugens App, som Apple uddeler på verdensplan – sidstnævnte har Shape opnået to gange. Og en af bureauets nyere apps, WhoSampled, blev – som den første app i Danmark – for nylig valgt af Apple til den nye ”hædersplads”; Editors Choice.

Men selv om både Shape og branchen er vokset, så skal der stadig være plads til leg – og som voksen betyder det typisk, at legen sættes lidt i system. Det er også nødvendigt hos Shape.

”Vores tid fordeles på 80 pct. konsulentarbejde og 20 pct. arbejde-for-os-selv. Sidstnævnte er for at fastholde både legen og fingeren-på-pulsen. Det er apps, vi selv synes er sjove og interessante – og dermed er der nok også andre, der har det på samme måde. Vi promoverer dem selv og tager således vores egen medicin. Det er samtidig også aflastning: Hvis man har været lagt ned i en periode af en større opgave for en kunde, så bliver man pillet ud til egne projekter – ud fra en målsætning om, at det skal være en app, man har lyst til at bruge hver dag. På den konto udviklede vi en app til Distortion i København, der i forbindelse med festivalen blev landets 4. mest downloadede app,” siger Nicolas Thomsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club