Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Seks medarbejdere i lille bureau med et langt navn hæver i gennemsnit godt over en million i. Det er et spørgsmål om at satse på få men velvalgte senior-kompetencer.

Mens mange bureauer kæmper med at blive presset på priserne, så er de gode hos det lille bureau, Kommunikationsbureauet København, til at tage sig betalt for deres arbejde.

Det er måske også lettere, når man ikke er mange, vil nogen hævde. Men det er netop pointen, vil svaret fra København lyde.

Bureauet har ikke bare præsteret en flot vækst i bruttoavance – de seks medarbejdere præsterede i seneste regnskabsår en bruttoavance pr. medarbejder, der er branchens højeste – over to mio. kr. For det blev de kvitteret med gennemsnitslønninger, der er blandt branchens højeste.

I gennemsnit kostede hver medarbejder 1.219.600 kr. og det er en fremgang på omkring 31,9 pct. Forrige år havde bureauet branchens tredje højeste lønninger. Spørgsmålet er, hvad det bliver i år

Men der er en klar linje i de nøgletal – og den handler om bureaubranchens fremtid. Hvis man spørger adm. dir. Sune Bang.

“Når bureauer bliver store, så kommer der fokus på at få fyldt opgaver på alle medarbejderne. Det fjerner fokus fra de centrale kompetencer og fra at blive betalt ordentlig for sine kernekompetencer,” siger Sune Bang og fortsætter:

“Det er et spørgsmål om at placere sig i værdikæden, og vores nøgletal skal læses med det in mente. Vores ambition er at være centrale kommunikationsrådgivere. Vi skal ikke levere en kampagne – vi skal levere en løsning på en kommunikativ udfordring, og løsningerne kan gå i mange forskellige retninger. Derfor skal vi ikke være mange medarbejdere – men få seniorfolk, der kan levere på det niveau.”

Kommunikationsbureauet København udspringer af fissionen i Propaganda McCann. Det betød, at man i det første regnskabsår skulle aflevere en betaling til McCann på 1,346 mio. kr. Den udgift er nu væk, og det har hjulpet med til, at overskuddet steg ganske markant.

Nøgletal for Kommunikationsbureauet København

  • Bruttoavance 10,5 mio. kr. + 41,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 2,1 mio. kr. +13,5 pct.
  • Lønandel 58,1 (50)
  • Resultat af primær drift +2,311 mio. kr. +68,4 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

  1. “udspringer af fissionen i Propaganda McCann”
    Hmm, måske har jeg ikke fuldt med på de nyeste buzzwords, men fission er desværre smuttet min næse forbi… ;o)

  2. … det er nu hverken nyt eller et buzzword. Fission er det modsatte af fussion. Os der er med gråt hår kender det nok mest fra atomkapløbet (desværre?)og den kolde krig

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club