Lille freelancebureau bag stor kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Det er en gammel dyd i krisetider at skrue op for sin markedsføring. Jensen’s Køkken er blevet kendt uden at markedsføre sig bredt, men nu går man stort ud – og sætter ”bastante mål”.

Jensen’s Køkken er historien om et brand, der har stået på skuldrene af sin storebror, Jensen’s Bøfhus, og er blevet kendt derved. Nu skal man stå på egne ben, oven i købet med en stor kampagne – skabt af et minimalistisk bureau.

“Op til 98 pct. af forbrugerne kender sovse, spareribs og andre produkter fra Jensen’s Køkken. Jensen’s er blevet et brand – uden den store markedsføring, men primært skabt via kendskabet til Jensen’s Bøfhus. Nu styrker vi den selvstændige profil med en satsning, der er usædvanlig for en fødevareproducent af vores størrelse,” siger Per V. Møller, adm. direktør i Jensen’s Køkken.

Når kendskabet er så stort, hvorfor så ikke bare fortsætte?

“I krisetider er det en gammel dyd at gå imod strømmen – og reklamere for sit produkt. Tanken har været der flere gange, men vi har ledt efter en bæredygtig platform – et helt univers, der skal kunne rumme alle vores produkter. Og dén platform har vi fundet nu via en god kreativ proces og aktører, der har erfaring med at skabe et univers,” siger Per V. Møller.

Valget faldt på Marie Mark og Mikkel Jangaard. De markerede sig første gang på egen hånd ved at lande lead-rollen for SEAT. Freelancebaserede bureauer er et velkendt fænomen, men det er usædvanligt at se dem lande lead-rollen for større mærker. Og nu står de igen bag en stor kampagne.

“Opgaven har været været at forene bøfhusets velfungerende brand med produkterne i køledisken – og få produkterne tættere på forbrugeren,” siger Marie Mark.

Afsenderen har hidtil heddet Jensen’s Food, men på bureauets foranledning hedder det nu Jensen’s Køkken – og det har virksomheden taget konsekvensen af.

“Her er en virksomhed, der hverken skyder genvej eller gør noget halvt. Al kommunikation er ændret, fra emballager over visitkort til selve navnet på virksomheden. Samme tilgang gør sig også gældende i forhold til holdet omkring filmene, hvor alle er håndplukket til opgaven. Det er fremgangsmåden ved alle vores kunder: Vi typecaster til enhver opgave – lige som her, hvor vi hev Søren Fauli ind tidligt i udviklingen af universet,” siger Marie Mark.

Det nye payoff fra Jensen’s Køkken, “Så er den gode middag hjemme”, er netop blevet serveret på tv. Søren Fauli har instrueret, og Mette Horn – som Mikkel Jangaard karaktiserer som “Danmarks sjoveste dame” – spiller hovedrollen som kvinden, der har et nærmest alkoholisk forhold til sovs fra Jensen’s Køkken. Hun tyr til sovsen og hælder den bogstaveligt talt ud over alverdens problemer.

Bureauopsætningen er minimalistisk, men det er målene med kampagnen på ingen måde. Per V. Møller, Jensen’s Køkken, forklarer:

“Vi har entydige og meget bastante mål for kampagnen. Erfaringer viser, at hvis man har et mærke, og hvis man vedligeholder det og kommunikerer med forbrugerne, så har man forudsætningerne for at klare sig godt – og vi har forventninger om pæne vækstrater.”

Kampagnen bliver evalueret til sommer, og går det som forventet, så vil der følge indsatser inden for bl.a. web og nye kanaler. Dertil kommer tiltag fra et nyoprettet forbrugerpanel.

Jensen’s Bøfhus har We Love People som bureau, mens Jensen’s Køkken har ikke tidligere haft et bureau.