Den lille pige der skabte store resultater

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Årets mest prisvindende kampagne skabte også store resultater for kunden.

Hun rager kun 127 centimeter op over jorden. Men med 18 Cannes Lions løver i bagagen er den lille pige af bronze omdrejningspunktet for årets største kampagne, hvis man vurderer på priser. Nye tal viser, at kunden bag, State Street Global Advisers, også har opnået store resultater i forhold til omsætning og annonceværdi.

Ud af ingenting
Fearless Girl dukkede op ud af det blå en aftentime i New York i marts måned i år. Pludselig stod hun der, med hænderne i siden, foran den ikoniske Raging Bull-statue på Wall Street på Manhattan. Statuen var kreeret af kunstneren Kristen Visbel, men idéen bag kampagnen var signeret McCanns afdeling i det store æble. En kampagnen der var tiltænkt at promovere et-års fødselsdagen for investeringsselskabets SHE-fond.

Stephen Tisdalle, der er CMO i State Street Global Advisers, har tidligere fortalt Adweek, at kampagnen blev skabt på et ’shoestring budget’ uden nogen form for paid media i ryggen. Med den information in mente, er de nu offentliggjorte resultater fra Fearless Girl-kampagnen desto mere imponerende.

Viral sensation blev til tørre tal
Efter at den lille frygtløse pige blev afsløret, gik der ikke længe før alverdens sociale medier sydede og boblede over hende. På bare 12 timer opnåede Fearless Girl 1 milliard Twitter impressions. Og på 12 uger var hun blevet postet ikke færre end 215.000 gange på Instagram med et estimeret reach på 745 mio. brugere.

Men ikke nok med at verden i den grad spærrede øjnene op for den lille pige af metal; State Street Global Advisors kunne i den grad også aflæse hendes gennemslagskraft i forhold til tørre tal.

Ifølge Adweek vurderer Apex Marketing, at Fearless Girl har skaffet State Street Global Advisors omtale til en værdi af 7,4 mio. dollars. I danske kroner og ører svarer det rundt regnet til 45 mio.

Et andet resultat, som de kan varme sig på hos State Street Global Advisors, er hvordan kampagnen påvirkede investeringsfonden SHE. De første tre dage – efter Fearless Girl var sat op – steg handlen med imponerende 384 procent.

Forlænget levetid
De fleste kampagner har en begrænset levetid, men det ser ud til at Fearless Girl-kampagnens levetid bliver længere end de flestes – at kampagnen går over i historien på mere end en måde. 40.000 mennesker har nemlig skrevet under på, at de vil have hende til at blive stående for bestandigt og det er borgmesteren i New York gået med til.

Fearless Girl-kampagnen er iøvrigt slet ikke færdig med at vinde priser. Senest har den lille frygtløse pige tilføjet fire guld-priser til samlingen, da der blev udmeldt Clio-Awards i dag.