Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Den danske marketing-guru har lagt hovedet på blokken omkring hans kommende bog om neuro-marketing.

På tirsdag i næste uge ved vi lidt mere om, hvad man kan bruge Martin Lindstrøms nye bog, Buyologi, til. Den handler om neuromarketing, og bygger på en scanning af 2000 hjerner for at finde ud af, hvad der foregår inde i hovedet på forbrugerne.

Bogen er ved at blive hypet i betydelig grad både i Danmark og udlandet gennem adskillige interviews, hvor han løfter sløret for nogle af hans resultater

I Jyllands-Posten i går blev han bl.a. spurgt, om han på basis af sin nye viden om forbrugeradfærd kunne forudsige, hvem der vinder det amerikanske præsidentvalg. McCain eller Obama?

Martin Lindstrøm konstaterer, at verdensbilledet hele tiden ændrer sig – han udtaler sig d. 13. oktober – og at tiden ser ud til at være for Obama. Alligevel lægger han hovedet på blokken og forudser, at McCain vinder.

Han giver først og fremmest tre grunde.

1. De mest almindelige stemmesteder i USA er kirker, og et kors gør folk tilbøjelige til at stemme republikansk.

2. I psykologien bruger man nogle teknikker til at udtrykke følelser indirekte. Her er – i hvert fald for hvide – sort lig med noget negativt.

3. Obama taler godt og hans vicepræsident-kandidat Joe Biden er meget seriøs. Men de er begge for langt fra den almindelige amerikaner. Martin Lindstrøm henviser til et møde med en række topdirektører,m hvor tre kvindelige topchefer gav udtryk for, at de virkelig godt kunne identificere sig med McCains vicepræsident-kandidat, Sarah Palin.

Kommentarer

  1. Han lyder sørme klog ham Lindstrøm. Specielt hans kontakt til de helt almindelige amerikanere/amerikanske topdirektører er imponerende…

  2. Aye… og hvad eR nu det… hvad sker dEr? marketing-guruen Martin Lindstrøm… skreVet med bindestreg??? sådan blev det ikke præsenteret sidste gang hans navn blev nævnt… marketing guruen Martin Lindstrøm …Er der tale Om en subliminal påvirkning af Læseren? Er det en bevidst handling fra marketing guruen Martin Lindstrøms side? …Eller er det endnU en smædekampagne med det for øje at sTille tvIvl ved marketing guruen Martin Lindstrøms status sOm ‘marketing guruen’ over dem alle?
    …det er nok ikke det sidste vi har hørt i den sag.

  3. Man kan mene meget om Martin Lindstrøm, men vi kan nok alle blive enige om at hans profeti helst ikke skal gå i opfyldelse. Verden har bestemt ikke brug for endnu en inkompetent amerikansk præsident.

  4. Hvis forfatterens analyser og konklusioner i den omtallte nye bog bygger på et ligeså tyndt, latterligt og useriøst grundlag, må man da håbe, at de fleste, selvstændigt tænkende mennesker sparer pengene. Så hellere Romanbladet. Det ved man da hvad er!

  5. Det er jo en enestående test: Den 5. november vil vi vide om Martin har fået noget ud af at scanne 2000 hjerner – og dermed om det er værd at købe hans bog.
    Og så en tanke: Hvordan finder men ud af om man har scannet hjernen på en der har tænkt sig at stemmer på Sarah Palin?

  6. Jeg finder det morsomt at Peter Tranberg har skrevet ordet “REVOLUTIO” med alle de bogstaver der ikke burde være versaler jf. retstavningen. Men hvorfor så ikke tilføje “N” så budskabet ville blive endnu bedre.

    R E V O L U T I O N

  7. Jeg så det godt igår… Men jeg kunne ikke finde en funktionalitet hvor jeg kunne redigere mit tekst… Så jeg valgte at skære mig i armen istedet…

  8. Alt ved denne artikel er volapyk. Jeg prøvede at skabe hoved eller hale i den ved at finde den omtalte artikle på jp.dk – uden held. Er der nogen, der har fundet den?

  9. Den står i søndagstillægget Erhvervsmagasinet, men man skal være fuldt betalende abonnent på Jyllands-Posten for at få adgang til den på nettet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club