Lindstrøm har studeret hjernen: McCain vinder valget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den danske marketing-guru har lagt hovedet på blokken omkring hans kommende bog om neuro-marketing.

På tirsdag i næste uge ved vi lidt mere om, hvad man kan bruge Martin Lindstrøms nye bog, Buyologi, til. Den handler om neuromarketing, og bygger på en scanning af 2000 hjerner for at finde ud af, hvad der foregår inde i hovedet på forbrugerne.

Bogen er ved at blive hypet i betydelig grad både i Danmark og udlandet gennem adskillige interviews, hvor han løfter sløret for nogle af hans resultater

I Jyllands-Posten i går blev han bl.a. spurgt, om han på basis af sin nye viden om forbrugeradfærd kunne forudsige, hvem der vinder det amerikanske præsidentvalg. McCain eller Obama?

Martin Lindstrøm konstaterer, at verdensbilledet hele tiden ændrer sig – han udtaler sig d. 13. oktober – og at tiden ser ud til at være for Obama. Alligevel lægger han hovedet på blokken og forudser, at McCain vinder.

Han giver først og fremmest tre grunde.

1. De mest almindelige stemmesteder i USA er kirker, og et kors gør folk tilbøjelige til at stemme republikansk.

2. I psykologien bruger man nogle teknikker til at udtrykke følelser indirekte. Her er – i hvert fald for hvide – sort lig med noget negativt.

3. Obama taler godt og hans vicepræsident-kandidat Joe Biden er meget seriøs. Men de er begge for langt fra den almindelige amerikaner. Martin Lindstrøm henviser til et møde med en række topdirektører,m hvor tre kvindelige topchefer gav udtryk for, at de virkelig godt kunne identificere sig med McCains vicepræsident-kandidat, Sarah Palin.