Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Men ejeren Vibeke Nannerup har valgt at se et stort underskud som en investering. ”Man kan ikke bygge fremtidens bureau, hvis man skærer ned”, lyder budskabet.

Liquidminds kom rigtig godt fra start og tjente 2 mio. kr. i sine 15 første levemåneder. Så kom krisen – og den er ikke køn læsning, når man ser Liquidminds regnskab.

Godt nok faldt bruttoavancen ikke med mere end 7,8 pct., men overskuddet forsvandt og blev i stedet erstattet af et underskud på 2,3 mio. kr.

At det kunne gå så galt skyldes, at bureauet ikke har tilpasset sig den faldende aktivitet blandt kunderne – snarere tværtimod. Der er kommet flere folk til og de samlede personaleomkostninger er steget, mens bruttoavancen faldt.

Det er der en god forklaring på.

“Vi har en ambition om at bygge fremtidens bureau, hvor vi kan arbejde med at integrere på tværs af kanaler ved at have en række spidskompetencer omkring et centralt hold i midten. Den ambition indebærer, at man skal have en vis størrelse, og når vi nu har fundet de rigtige folk, så ville det være meningsløs at skille sig af med dem. Derfor har vi valgt at tage det som en investering”, siger Vibeke Nannerup, der ejer bureauet.

“Heldigvis var likviditeten til det – bl.a. fordi vi tjente gode penge det første år”, siger Vibeke Nannerup.

Hun fremhæver desuden, at det nye regnskabsårs første kvartal er gået godt, og at man tjener penge igen.

Nøgletal for Liquidminds.

  • Bruttoavance 5,976 mio. kr. -7,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 498.000 kr. -38,5 pct.
  • Lønandel 94 (57)
  • Resultat af primær drift -2,297 mio. kr. (+1,636 mio. kr. i forrige år)

    (Første regnskabsår var 15 måneder. Nøgletallene er således beregnet på basis af 12/15 af tallene i det trykte regnskab)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club