Af Peter Engholm 25@mail.dk

Undskyld. Således lyder det fra Folketinget, der har annulleret et udbud omkring markeringen af 100-året for grundloven, der gav kvinder stemmeret.

Historierne om offentlige udbud, der ikke ser ud til at tage bureauernes tid og ressourceforbrug seriøst, ligner efterhånden en føljeton. Senest lod Københavns Kommune bureauerne dyste om at komme på en rammeaftale, som aldrig blev brugt.

Nu følger Folketinget i samme triste fodspor på problematisk offentlige udbud ved i 11. time at annullere et igangværende udbud. Men i modsætning til Københavns Kommune lyder der en uforbeholden undskyldning fra Folketinget.

To grundlovskampagner var planlagt næste år, og via prækvalifikation blev der i hvert udbud valgt fem bureauer/konsortier til at komme med et egentligt tilbud. Og tilbuddene blev også udarbejdet og afleveret.

Nu er det ene udbud annulleret – med begrundelsen, at løsningerne lignede hinanden for meget.

Begge udbud tog afsæt i Grundlovsdag 2015, der markerer 100-året for, at alle – også kvinder og tjenestefolk – fik stemmeret.

Folketinget lagde op til en kampagne om demokrati og deltagelse, mens regeringen – nærmere bestemt Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold – havde planlagt en kampagne om kvinders valgret og valgbarhed.

4 af de 5 valgte bureauer hos Folketinget havde afleveret deres bud – og nu er det altså blevet annulleret.

”Vi var bekendt med, at regeringen havde et grundlovs-udbud i gang. Og vi havde – inden for udbudslovens rammer – lovet hinanden at koordinere indsatsen. Og da jeg blev orienteret om de løsningsforslag, regeringen havde modtaget, stod det klart, at de på flere områder var stort set identiske med de forslag, vi havde modtaget,” siger Folketingets kommunikationschef, Søren Væver, til Bureaubiz.

Han tilføjer:

”Vi har måttet tage et meget drastisk skridt – at annullere Folketingets udbud. Det ville ikke være forsvarlig forvaltning af offentlige midler, hvis der iværksættes tiltag, som minder så meget om hinanden. Ingen er mere ked af det end mig, og jeg har taget personlig kontakt til alle fire bureauer og givet dem min undskyldning.”

Søren Væver peger på, at der er tale om et EU-udbud, som ikke kan ændres. Det fastlåste element gør det umuligt at justere eller tone kampagnerne i en anden retning, end det oprindeligt skitserede.

Om annulleringen efter at tilbuddene er kommet i hus, siger Søren Væver:

”Jeg vil hellere tage kritikken nu, end når plakaterne hænger oppe i maj-juni, og man på den ene lygtepæl ser et budskab fra regeringen og på den næste ét fra Folketinget, der næsten er identisk.”

Hos DI Videnrådgiverne er vurderingen, at hvert af de deltagende bureauer har brugt 200.000-250.000 kr. på først prækvalifikation og dernæst tilbudsgivning.

Om regeringen og Ligestillingsministerets udbud

Titiel: ”Udvikling af idékoncept, planlægning, markedsføring samt afvikling af fejringen af 100-året for kvinders valgret og valgbarhed”

Budget: 3,5 mio. kr.

Prækvalifikation: 13 bureauer anmodede om prækvalifikation. Af disse blev 3 bureauer og 2 konsortier opfordret til at afgive et tilbud:

  • Kommunikationsbureauet København
  • Lead Agency
  • PrimeTime Kommunikation
  • Konsortiet Think PR og Thinkhouse
  • Konsortiet Urban Goods, Kvindemuseet & Wishbone

Folketingets grundlovs-kampagne fokuserer på demokrati og deltagelse. Den primære målgruppe er unge førstegangsvælgere, sekundært ” den brede, stemmeberettigede befolkning i Danmark.”

Budget: 2,5 mio. kr. Det vindende bureau skulle ikke opbygge fra bunden af, for Folketinget havde allerede – sammen med Advice udviklet et overordnet koncept for kampagnen.

Fem bureauer blev inviteret til finalen og til at komme med deres egentlige tilbud.

  • Bysted
  • Geelmuyden Kiese
  • Advice
  • Content
  • PrimeTime Kommunikation

4 af de 5 bureauer tog imod invationen og afgav tilbud.

Kommentarer

  1. Jeg synes det er mest synd for folketinget, som går glip af en fantastisk mulighed for at aktivere en kampagne, der i den grad kunne have involveret de unge førstegangsvælgere.

    Mads Toft

  2. Selvfølgelig er det uprofessionelt, men trods alt bedre at stoppe nu, end at spilde bureauernes tid yderligere.
    Så når Folketinget nu blot sender en check på 50% af omkostninger (eller ca. kr. 100.000 sammen med deres undskyldning), til de bureauer, som de har spildt tiden for, så må sagen vel være slut.

  3. Altså 100.000 må da være fint, selvom man ikke får den store fest ud af det så kan de da drikke sig behageligt fulde. Det handler jo om at ha det godt, og nyde det! Der ku de lære noget af Jesper H. den dejlige frække dreng
    Han er sgu sådan en dejlig fyr… ja og rig… ja pisse rig.. og liderlig.. det skal man sgu da ikke undskylde.

  4. Super ærgerligt og virkelig et hårdt slag for de ramte bureauer og folk der har arbejdet i flere dage og nætter på det her udbud.

    Håber at nogen af bureauerne kan genanvende koncepterne i andre sammenhænge. Omend det nok bliver rimeligt svært.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club