Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om logoer, der i dag er blevet mere runde og abstrakte og nogle behøver endda ikke længere firmanavnet nedenunder.

Ud fra en forestilling om, at cirkler appellerer til forbrugere i kulturer, der er mere inkluderende og kollektivt anlagte end den individualistisk vestlige, re-designer virksomheder, der gerne vil ekspandere på markeder som det indiske og det kinesiske, ofte deres logoer til et mere rundt look.

Det siger professor Vikas Mittal fra Rice University, der er ekspert i logoer og branding, til Time Magazine.

Et af de første moderne abstrakte logoer var amerikanske Chase Manhattan Banks logo, der er en ring lavet af foldet bånd som en variation over uendelighedstegnet.

Også Starbucks logo er ad flere omgange blevet stadig mere grafisk og enkelt og ifølge ovennævnte professor, er det med til at styrke Starbucks’ internationale image og brand.

Et dansk eksempel er Irma-pigen. Hun er blevet mere stiliseret, har kun een farve og er blevet mere abstrakt.

Ligesom logoerne bliver mere abstrakte, bliver den sproglige del også komprimeret. Den Danske Bank er blevet til Danske Bank. Det Radikale Venstre er blevet til Radikale Venstre.

Andre logoer er blevet så stærke, at de ikke længere behøver firmanavnet sammen med logoet. Det gælder f.eks. for Nike, Apple og Røde Kors.

Et logo, der både kunne stå alene uden firmanavn, men som også blev symbol for en tid og en stil, er Lacoste, som blev symbol for ‘yuppierne’ og deres behov for at signalere succes, sport og klasse med et diskret tegn (Politiken Kultur, Søndag, p. 8).

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club