Af Rebecca Tronier, redaktionsassistent
Trumps engagement i Space Force-projektet smitter tilsyneladende ikke alle.

Trump vil have en rumstyrke – en ny militærenhed i rummet ved navn Space Force. I den forbindelse har man givet Trump-supportere mulighed for at stemme på værnets nye logo. Kritikere mener, Space force-idéen er lige så dum som de dertilhørende logoer. Læs med og bedøm selv.

Trump skød august måned af med endnu en god idé. Han vil lave et Space Force – et forsvar i rummet. Dette nye og sjette værn i USA’s militærforsvar skal selvfølgelig også have et logo, og i den forbindelse har man fremtryllet hele seks af slagsen, som MAGA-segmentet kan vælge imellem. Det skriver Designboom Magazine.

Ifølge Designboom Magazine er det uklart, om ”vinderlogoet” blot skal bruges på Space Force-merchandise, eller om der er tale om den officielle identitet. Ikke desto mindre har Brad Pascale, Trumps 2020-kampagneleder udtalt, at Trump vil have et Space Force, som er ”et banebrydende foretagende, der vil tjene Amerikas fremtid [egen oversættelse, red.]”. Det er dog ikke alle, som deler denne begejstring for projektet.

Kritik: Milliardprojektet tager ikke sig selv alvorligt
”Trump’s Space Force logos are just as dumb as Space Force,” er Fast Companys kommentar til sagen. Ikke bare logoerne, men også Space Force i sig selv kan der tydeligvis sættes spørgsmålstegn ved.

Menageriet har endda fået flere, eksterne designere ud af busken med deres eget – mere eller mindre seriøse – bud på et Space Force-logo.


Flere amerikanske designere benytter Trumps logo-efterspørgsel til at knytte en grafisk kommentar til Trump rumstyrke-tiltaget. Hos David Reinfurt (øverst th.) er Space Force på symbolsk vis afbildet som et sort hul, der suger alting, inklusiv sit eget navn, ind i et tomt center. Buddet fra det grafiske design-studio Other Means (nederst tv.) giver umindskeligt associationer til Mel Brooks-filmen Spaceballs, hvori en inkompetent diktator styrer et skib med en butik, der sælger Spaceball-merchandise. Coincidence? Kilde: Bloomberg Businessweek.

Et logo af den amerikanske grafiske designer Milton Glaser forestiller eksempelvis Trumps hoved, hvorpå ordet ’space’ og to pile til hver retning figurerer.


Logoet er tydeligvis en kommentar til selve Space Force-idéen.

Også i dansk kontekst er der logo-kritik at hente. Spørger man Thomas Sehested, managing director i Stereo Associates, hvilket af de seks logoer, han ville smide en stemme efter, er svaret klart: Ingen.

Ifølge Thomas Sehested bør et Space Force-logo have et indlysende element af rummet og skal samtidig hurtigt kunne aflæses som et symbol på den styrke og autoritet, der ligger i militærsymbolik. Ganske vist signaleres rummet i logoerne, men på en måde, der ”mere giver mindelser om billigt rumlegetøj købt på Alibaba,” siger Sehested.

Alle logoer dumper simpelthen på det militære islæt. Thomas Sehesteds bud på dette element er fx krydsende klinger, lyssværd, futuristiske rumskibe eller andet, der på enkel vis forener styrke og position.

Alle logoerne er desuden, ifølge Thomas Sehested, udformet med alt for mange detaljer, men værst af alt savner han en idé, der rækker ud over dem, vi alle sammen kunne få over en fredagsbar – vel at mærke efter de første drinks er indtaget. Hvor er det dog fattigt, at et milliardprojekt ikke tager sig selv alvorligt, når det kommer til kommunikation”.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer