Lokale varer revitaliserer SuperBrugsen. Nu skal det markedsføres

Peter Engholm
25@mail.dk

Kæden har åbnet for, at de enkelte butikker kan tage lokale varer ind. Det er blevet en del af revitaliseringen af kæden – og ses også i kommunikationen – bl.a med denne premierefilm.

SuperBrugsen kan ikke vinde en direkte priskonkurrence med discount, men kan profilere sig på det lokale engagement, og det er netop, hvad kæden kommunikerer nu. Se filmen forneden.

”SuperBrugsen er en medlemsejet virksomhed, og det skal også mærkes i butikker, der skal være omdrejningspunkt for lokal energi. Og denne energi er reelt revitaliseringen af SuperBrugsen, som vender tilbage til klassiske dyder – det lokale fællesskab,” siger Jeff Salter, der er marketingchef i SuperBrugsen.

Kæden indrykkede i marts en invitation til lokale producenter, avlere, plukkere og bryggere: ”Ved du, hvordan man laver verdens bedste rugbrød? – i så fald kan vi sælge det for dig”.

De friske, miljøvenlige og lokale varer skal gerne havne på hylderne i din SuperBrugsen, og ildsjælene har i stort omfang taget imod invitationen.

”Over 90 pct. af vores 230 butikker har skrevet kontrakter med lokale leverandører, og vi sælger nu lokale specialiteter for én million kr. om ugen. Det er et supplement, men det er en start, og det er en del af vores identitet,” siger Jeff Salter.

Ocean Agency står bag den nye film, som Bacon har produceret. Den kan af indlysende grunde kun skabe rammerne, ikke profilere de enkelte varer.

”Det er i butikken, at historien om de lokale varer skal fortælles. Og det er den lokale uddeler, der ved, hvad ”lokalt” er. Vi sætter ingen kilometer-grænse. Vi kan se, at eksempelvis kartoffelavlere skal være relativt tæt på for at blive opfattet som lokale, mens der tilsyneladende er lidt længere snor for øl-bryggere,” siger Jeff Salter.

Den lokale forankring har to ben: Udover initiativet med lokale varer er der kontant støtte til lokale projekter, hvad enten det er FDF’erne, BMX-klubben eller noget hele tredje. Hvert kvartal donerer den enkelte SuperBrugsen 10.000 kr. til projekter, og kunderne kan – med udleverede røde mønter – fortælle hvilket af tre udvalgte projekter, der bør have mest i støtte. Alle udvalgte projekter er garanteret mindst 1.000 kr.

”Vi markedsfører tilgangen landsdækkende på tv og i egne medier. Det er vores profil og en kommunikationsplatform, ikke et marketingstunt. Bevisførelsen finder sted i de enkelte butikker,” siger Jeff Salter.

SuperBrugsen forventer, at omsætningen af de lokale varer passerer 100 mio. kr., når det er yderligere udbygget i det kommende år.

https://www.youtube.com/watch?v=UeY7DKa8-CU