Lotto vender tilbage til den gamle indsigt

Peter Engholm
25@mail.dk

Danske Spil har valgt nyt bureau til Lotto, og en ny kampagne er lanceret. Synes du, der er noget genkendeligt over det? Ikke tilfældigt, for med et kreativt twist er Lotto tilbage til udgangspunktet.

Hvis man skal være kæk – uden at være decideret flabet – så har Danske Lotteri Spil bombet sig selv tilbage til start … og virker tilfreds derved.

Det begyndte forrige år med en bogstaveligt talt bombastisk udmelding fra Danske Lotteri Spil, i form af daværende markedschef Linda Frøkjær:

”Det bliver en håndgranat i forhold til den tidligere markedsføring.”

Nu skulle der ske noget nyt. Danske Lotteri Spil havde valgt Partners og sagt farvel til DDB, der tre år forinden havde afløst Lowefriends som landets Lotto-bureau.

Men det nye, inkl. håndgranaten, fusede ud efter ni måneder, og universet med de siamesiske tvillinger og det justerede payoff – fra ”Tænk hvis du vandt” til ”Tænk hvis en, du kender, vandt” – blev lagt på hylden igen.

”Jeg tror, vi havde et behov for at være frække og lidt utro, efter mere eller mindre at have kørt med det samme koncept i mange år. Men som det altid er med utroskab – det kan være sjovt i en periode, men så bliver man klogere, og det er den proces, vi har gennemlevet. Vi er nu i højere grad trådt et par skridt tilbage og fokuserer på Lottos DNA,” sagde Mette Dyhr, adm. direktør i Danske Lotteri Spil, sidste sommer til Bureaubiz.

Og nu skal der så igen ske noget nyt: En bureaukonkurrence blev afgjort til fordel for Hjaltelin Stahl, og en ny kampagne er netop lanceret.

Ny? Ikke helt. Faktisk er nyheden, at man vender tilbage til de gamle dyder – til den oprindelige, universelle indsigt i Lotto: Drømmen.

At Lotto er vendt tilbage, understreges også af payoffet:

”Vi er vendt tilbage til oprindelige version af payoff’et med ”Tænk hvis du vandt”,” siger Anette Bøje, der er marketingchef i Danske Lotteri Spil.

Konceptet er ny-udviklet, men udgangspunktet er nok engang dine drømme.

”Vi har haft fokus på at skabe et koncept, som inspirerer til at starte med at drømme og reflektere over egne drømme. For som lotto-spiller har du ikke bare muligheden for at vinde – du har faktisk vundet, fordi du hver uge har købt retten til at drømme din helt egen store Lotto-drøm. Så snart du står med kuponen – enten den fysiske kupon eller digitale – så har du muligheden for at drømme med. For tænk hvis du vandt…,” siger Anette Bøje.

Men blot fordi, at drømmeuniverset er universel Lotto-indsigt, så kan der naturligvis snildt kaldes på en kreativ videreudvikling og eksekvering. Om de nye film forklarer Anette Bøje:

”Twistet er, at vi lader en anden person få indsigt i det allermest private, og sammen med ham/hende kan vi frydes, gyse, overraskes. Den første film handler om, hvad der sker, når sønnen får fat i moderens kupon og får indsigt i, hvad der gemmer sig her af sjove, overraskende og finurlige drømme. Derved bliver kuponen den magiske indgang til en verden af drømme og starten på iscenesættelsen af ”Tænk hvis du vandt”.”

Den førnævnte håndgranat kan man godt forstå nødvendigheden af, når man ser på Lotto-spillenes popularitet. Flere af spillene har oplevet en sivende omsætning de seneste år, men det får ikke længere Danske Lotteri Spil til at ryste – hverken posen eller på hænderne – når det gælder den basale tilgang:

”Spillemarkedet er blevet liberaliseret, og der er kommet flere om buddet. Men Lotto har stadig en unik position, hvor danskernes liv pludseligt kan ændres fra dag til anden, når de vågner op til en tilværelse som Lotto-millionærer. Og hver uge er det netop, hvad 2-3 danskere – i snit – oplever. Og det vil vi også fortælle danskerne med det nye koncept,” siger Anette Bøje.