LoweFriends nye direktør fik en ilddåb

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samtidig med at Maria Damm Jensen overtog ledelsen skar to af bureauets store kunder ned.

Maria Damm Jensen kunne helt sikkert have tænkt sig en anden start, da hun ved indgangen til 2014 overtog jobbet som adm. dir. for LoweFriends.

“På den anden side – jeg har været på bureauet i 16 år, så jeg ved, hvad det står for og hvad det kan, når det kører godt,” siger Maria Damm Jensen og fortsætter:

“Nogen gange kan det være godt med en rystetur, og under alle omstændigheder, så har vi ikke oplevet noget, som er usædvanligt i denne branche. Kan man ikke klare det, så skal man ikke være i den. Så jeg har de positive briller på.”

Hvad hun refererer til står at læse i det regnskab, der lige er afleveret: Faldende bruttoavance og et overskud, der er blevet til et underskud.

Den udvikling har to primære årsager.

“En af vores største kunder omstrukturerede deres marketing-organisation, så der kom nye folk på, og de ville hellere arbejde med nogle andre. Det er vi ikke det første – og næppe heller det sidste bureau – der oplever. Desuden var der store nedskæringer hos en anden stor kunde,” siger Maria Damm Jensen og konstaterer, at man nu har fået rettet ind.

“Vi har tacklet problemerne, skåret til og sidder nu med et godt hold af senior-profiler. Der er også kommet nye kunder til, så tallene ser nu fornuftige ud,” siger Maria Damm Jensen.

Bureauet har i flere år investeret markant i at bygge viden op om kvinders rolle i indkøbsbeslutninger og det fokus er der ikke ændret på, fortæller Maria Damm Jensen.

Nøgletal for LoweFriends (gruppen)

  • Bruttoavance 21,2 mio. kr. -21,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 785.185 kr. -21,1 pct.
  • Lønandel 73,7 (61,8)
  • Resultat af primær drift -2,937 mio. kr. (+1,902 mio. året før)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz