Månedens bedste viralfilm: Populær dødsforagt og en Storm P-maskine

Peter Engholm
25@mail.dk

Red Bull må afgive førstepladsen, men lander dog med begge ben på jorden som en sikker nr. 2. Filmen nederst på denne måneds Top5 får nogle knips under næsen.

Månedens bedste film, ifølge Govirals liste over de bedste virale film, er en ironisk hyldest til folk, der kommer af dage på den dummest tænkelige måde. Videoen er omtalt på både Bureaubiz og Creative Circle – og lagt sammen med over 30 mio. visninger skulle der være en sandsynlighed for, at du har set den før. Selv om den blev lanceret i november er Dumb Ways to Die i øvrigt oppe på 7. plads over de 20 mest delte videoer i 2012.

Lige så dødsforagtende var Felix Baumgartners Red Bull-sponserede hop fra 39 kilometers højde i oktober – og det placerede ham i toppen på forrige liste. Red Bull følger løjerne op på lidt mere jordnær manér – med endnu flere af energidrikkens sponserede profiler, der medvirker i en mildt sagt avanceret, Storm P-inspireret opsætning.

Nr. 4 på listen er Internet Explorer, der i november gik så effektivt imod den stående kritik, at den også inde i december er blandt de delte videoer.

Nederst på Top5-listen finder vi Sony Xperia, hvis film umiddelbart virker som et mix mellem Carlsbergs Bikere-i-biffen og den seneste tids mange andre 007-fremstød. Goviral fremhæver, at event og produkt-features går fint hånd-i-hånd, men det trækker fra i det samlede regnestykke, at filmen slet og ret er kedelig.

1. Dumb ways to die by Metro

Metro’s ”Dumb ways to die” har været svær at komme udenom i denne måned. Med over 30 mio. visninger views på YouTube er det lykkedes Metro at skabe et viralt hit ud af et alvorligt budskab - ved utraditionel brug af humor som virkemiddel.
Videoen med den ørehængende sang og de søde dødsanimationer er tænkt som en måde at engagere unge mennesker på, der synes resistente over for traditionelle advarsels- og chokkampagner.
Og engagementet synes ikke at fejle noget, om end de efterfølgende real life kopiversioner af de eksponerede dumdristigheder, umuligt kan være forudset af Metro, som en afledt effekt af kampagen. Ikke desto mindre er kampagnen utrolig delevenlig og vedhængende, hvilket har bidraget til den virale succes.

  • Score: 9.1
  • Designed by McCann’s John Mescall

2. The Athlete Machine (Kluge) by Red Bull

Videoen, der mest af alt ligner en virkeliggørelse af en Storm P maskine, har på få dage resulteret i over 11 mio. views. Videoen indledes med et faldskærmsudspring af Sean McCormack og følges op af aktiviteter udført af de øvrige medvirkende højtprofilerede Red Bull atleter.
Successen kan foruden kendiseffekten tilskrives den høje produktionsværdi. Det har efter sigende taget 3500 timer at forberede stuntet.
I modsætning til Metro kommer den virale succes næppe bag på Red Bull, der i høj grad arbejder med social video som en integreret del af virksomhedens markedsføringsstrategi. I den forbindelse er Red Bull netop kåret som verdens bedste.

  •  Score: 9,0
  • Designed by Red Bull

3. A winter tale by Cartier

Cartier har gjort det igen. Skabt et æstetisk lille eventyr med en produktionskvalitet, der er Hollywood værdig. I videoen følges to leopardungers gemmeleg i et romantisk snelandskab, hvor Cartier produkter ligger halvt begravet i skovbunden blandt trærødder og snefnug.
Foruden at skabe et mystisk og eksklusivt slør omkring Cartier, fungerer videoen som et produktkatalog på hjemmesiden, hvor interaktive elementer muliggør yderligere information om smykker og urer eksponeret i videoen
Videoen scorer højt på produktionskvalitet, story telling og den samlede kampagne værdi. Imidlertid formår den i mindre grad at fastholde publikum, og dens sociale potentiale halter sammenlignet med ovenstående videoer på listen.

  • Score: 8.8
  • Directed by Bruno Aveillan

https://www.youtube.com/watch?v=9RZPmKC2c2o

4. Do you know this guy? By Internet Explorer

I årevis har Internet Explorer været udråbt som browseren, der halter bagefter de andre (Firefox og Chrome). I en yderst selvironisk tone forsøger Internet Explore med videoen ”Do you know this guy” at komme de mange kritikere til livs.
Resultatet er både underholdende og intelligent. I videoen følges en stereotyp computernørd, der lamslås af den direkte feedback hans ”IE SUCKS” beskeder afstedkommer på nettet. Ikke overraskende kapitulerer nørden til sidst med ordene ”IE SUCKS..LESS..”
Overordnet scorer videoen højt på den kreative idé bag historien, der differentierer sig og udnytter browserens status som underdog optimalt.   

  • Score: 8.5
  • Designed by Microsoft

5. The Xperia Soda Stunt by Sony

I kølvandet på den seneste James Bond film, Skyfall, har flere annoncører forsøgt at tilkæmpe sig en del af kagen. Sony’s ”The Xperia stunt” er et af de mere kreative forsøg, hvor produkt features og event går op i en højere enhed.
I videoen er vi til premiere på Skyfall, da Sony på storskærmen annoncerer, at én af tilskuerne har fået en Xperia telefon stukket ned i den ved indgangen tildelte sodavand. Der bliver ringet op, og telefonen begynder at spille fra en af papkrusene, og beviser dermed den vandtætte feature Xperia’en er udstyret med.
Videoen har ikke opnået stor viral succes, og sammenlignet med Coke Zero’s lignende experience marketing hit fra sidste måned ”Unlock the 007 in you”, er den simpelthen for kedelig. 

  • Score: 6,5
  • Directed by CP+B, USA

Kriterier for scoren

Govirals bedømmelse baseres på et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier, der har betydning for kampagnens online succes. Vurderingen foregår på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter.

  • Øjeblikkelig tiltrækningskraft

    Skaber de første 10-15 sekunder nysgerrighed? “Pay-off” skal ske øjeblikkeligt og kommunikeres tydeligt. Ingen har lyst til at spilde tid!
  • Publikums fastholdelse

    Besidder videoen dét ekstra der skal til for at fastholde og imponere et online publikum i dag. En kendis, et velvalgt soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller blot en fangende titel.
  • Storytelling

    Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller noget bedre indenfor dens genre. Storytelling relaterer sig endvidere til flowet i handlingen samt det kreative koncept bag.
  • Share ability

    Videoen skal udføres i et format og en tone, som brugerne ønsker at dele på deres blog eller med deres sociale netværk. Mennesker er historiefortællere fra naturens side – de vil dele og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.
  • Produktion

    Videoens kvalitet, layout samt ægthed har betydning for oplevelsen samt brugernes lyst til at dele. Er videoen behagelig at se, vækker den en følelsesladet respons og er der i det hele taget sammenhæng mellem layout og handling?
  • Samlet kampagne

    Kampagnens dybde har betydning for den overordnede brugerinvolvering og organiske trafik. Har vi flere indholdstyper og mange kanaler i spil?