Månedens Digitalent: Jesper Thyssen fra Danske Spil

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Danske Spils digital manager er denne måneds digitale talent for sit arbejde med virksomhedens digitale transformation.

Digitalentet hylder bureau- og kommunikationsbranchens største unge talenter. Denne gang er æren tilfaldet Jesper Thyssen, der er digital manager i Danske Spil.

Jesper Thyssen er blevet indstillet til Digitalentet af Danske Spil-kollegaerne Christine Danesø, digital planner i Danske Spil, Mikkel Liechti, brand manager for Casino & Poker samt Peter Christian Noer, brand manager for Oddset & Tips.

De ovenstående har i Digitalent-indstillingen af 34-årige Jesper Thyssen skrevet:

”Jesper er meget vellidt i Danske Spil organisationen. Han er en empatisk og sympatisk kollega, som altid går forrest og tager initiativ. Han jagter altid nye projekter og ny viden. Jesper står aldrig stille, og for ham betyder et nej et måske-ja. Og så er han er en god teamleder for sit digitale team. Han kan sælge sine ideer til både høj og lav.”

Branchepanelets begrundelse til udnævnelsen af Jesper Thyssen til Digitalent får du efter et portræt af ham.

Jesper Thyssen – Den digitale holdspiller
Med svedige tindinger og småstolt efter at have cyklet 10 km i modvind til Danske Spils hovedkontor i Brøndby, møder jeg første gang Jesper Thyssen, da han – energisk og med et bredt smil – henter mig i Danske Spils velfriserede reception.

Det viser sig hurtigt, at det, som jeg føler har været anstrengende som en tour-etape, er hverdagskost for Jesper Thyssen:

”Aaarh, du er cyklet. Jeg solgte faktisk min bil i sidste måned, så jeg nu cykler 12 km frem og tilbage fra job hver dag. Det bliver spændende at se, hvordan det går, når det bliver vinter.”

Udover at være i god form er Jesper Thyssen ulasteligt klædt. Han bærer briller og blazer, men han indskyder da også, at han har dresset lidt op til the occasion, fordi jeg har advaret ham om, at vi efter vores snak skal skyde et par billeder.

Vel indenfor i Danske Spil bliver jeg fluks budt på en kop kaffe. Klog af automat-skade ved jeg, at man altid skal forhøre sig hvilke kaffe-knapper, som den der kender maskinen, selv trykker på.

”Jeg har faktisk aldrig lært at drikke kaffe,” griner Jesper på min forespørgsel og fortsætter:

”Men jeg har set folks ansigter før deres første kop på dagen, så jeg ved at det er alfa omega. Selv har jeg dog aldrig været vild med smagen, og heller ikke haft lyst til at være slave af det kick kaffe åbenbart giver”.

Selvom Jesper ikke har brug for det spark, som koffein giver, så går det hurtigt op for mig, at både spark og kick er meget centralt, for den person Jesper Thyssen er, og hvorfor han i dag sidder i en chefposition i Danske Spil. Det er bestemt ikke noget, han er kommet sovende til.

Chef-studerende
Sammen med sin kone fik Jesper Thyssen for to år siden en Thyssen junior. Allerede to dage efter fødslen skulle den nybagte far til eksamen i forbindelse med den HD i Marketing Management, som han tager ved siden af sit fuldtidsjob. Et studie der betyder, at han er på CBS hver torsdag aften til kl 21. og hver lørdag morgen fra kl. 08.

Hvorfor har du valgt at spænde dig så hårdt for?

”At videreuddanne mig har været et nødvendigt skridt i forhold til at indfri mine ambitioner om, hvad jeg vil opnå i mit arbejdsliv. Jeg kunne se, at jeg som praktiker havde brug for at komme på et højere teoretisk niveau – og jeg har virkelig flyttet mig, med det jeg har lært på studiet – og kan se tingene i et større perspektiv.”

Det med at have meget på programmet er dog ikke noget nyt for Jesper, der tidligere i sit liv dyrkede elitesport, hvilket krævede, at han ved siden af at passe skole og venner også mødte op til træning hver eneste dag.


Jesper Thyssen begyndte til fodbold som 2-årig og i ungdomsårene var det den store drøm en dag at komme til at spille for Brøndbys seniorhold.

Brøndby i blodet
Jesper Thyssen er født og opvokset på Københavns Vestegn, og han husker tydeligt, hvordan han, sammen med sin far, troligt cyklede til Brøndby Stadion på kampdage. Brøndby Stadion, der i øvrigt ikke ligger mange kilometer fra det mødelokale, hvor vi nu sidder og snakker.

Men hvor de fleste fodboldfans holder sig til lægterne, så var Jesper Thyssen selv på græs i gul og blå, når han ikke heppede på sine senior-helte. Og faktisk var han en så talentfuld boldspiller, at han kan skrive ungdoms-Danmarksmester på CV’et.

Når Jesper fortæller om, hvem han spillede på hold med som 16-18 årig, kan man ikke undgå at ane konturen af, at han har kunne noget godt over middel med en bold.

”Mine medspillere hed Agger, Zimling, Kamper og Kahlenberg – så jeg var en del af en gylden Brøndby-årgang. Mit uheld var dog, at jeg spillede en position, midt-midt, hvor konkurrencen var allerstærkest.”

For at få Jesper Thyssen på banen, brugte træner Tom Køhlert i stedet Jesper på kanten, hvor hans pasningsstyrke og overblik ikke kom til sin ret. Som 18-årig tog Jesper Thyssen selv et valg, der skulle få ham endnu længere væk fra sin bedste position og en karriere som professionel fodboldspiller.

”Alle de andre fodbolddrenge røg sammen på Ishøj handelsskole, der havde et særligt eliteforløb til fodboldspillere. Jeg kunne dog godt se, at det ville gå op i hat og briller, så jeg valgte en almindelig handelsskole i Taastrup, hvor jeg ville blive nødt til at tage mig sammen rent fagligt”.

Valget betød, at Jesper Thyssen ikke kunne deltage i formiddagstræningerne i Brøndbyernes Idræts Forening, og der gik ikke længe før hans stjerne var falmet så meget hos træner Køhlert, at han tog konsekvensen og valgte at skifte til Albertslund IF, der havde et fodboldmæssigt ambitionsniveau, der matchede Jespers – og hvor han kunne få lov at bruge sin fodboldintelligens som spilfordeler.

På egne ben
Efter de boldmæssige ambitioner var droslet ned, skiftede Jespers livsbane, og han skulle hurtigt komme til at prøve sig på et helt andet felt. Han første job var som sælger af reklameplads i City Reklame.

Jesper husker tilbage på det som en stor men lærerig udfordring i en helt ny verden:

”Det var rent kanvassalg. Jeg rendte op og ned af Strøget og prøvede at få de lokale butikker til at annoncere på Rådhuspladsens lystavler. Det var sjovt, men samtidig også virkelig hårdt. Jeg fik mange afvisninger i starten, ikke helt nemt for en nyudklækket markedsføringsøkonom.”

Stødt med at Jesper blev en bedre sælger, steg salgsfrekvensen dog også. Efter tiden med kanvassalg blev Jesper involveret i en lovende start-up, hvor han sammen med nogle bekendte udviklede en it-platform. Firmaet hed WakyWaky. Efter en positiv opstartsperiode måtte det dog lide den tort at dreje nøglen om, fordi lovændringer fjernede virksomhedens forretningsgrundlag.

Ny digital opvækst
Efter det kuldsejlede iværksætter-eventyr landede Jesper Thyssen hos TradeDoubler, hvor han som client manager beskæftigede sig med online marketing og kunders salgsoptimering fra et kontor i Havnegade i indre København.

”Det var i TradeDoubler, at jeg fik min digitale opvækst og reelle intro til onlineverdenen. Før det, havde mit digitale bekendtskab begrænset sig til at spille Playstation. Men hos TradeDoubler fangede jeg hurtigt de digitale koncepter på den forretningsmæssige front og sugede til mig fra de mange dygtige mennesker omkring mig.”

Hos TradeDoubler havde Jesper Thyssen ansvaret for blandt andet telebranchen og det resulterede i, at han – efter to år i firmaet i 2009 – blev headhuntet af sin egen kunde, 3mobil, som ansatte ham som traffic manager med ansvar for virksomhedens online marketing.

Han fortæller:

”Telemarkedet var meget langt fremme digitalt og alting gik meget hurtigt, og man opererede med meget kortsigtede dag-til-dag mål. Det var fedt at være blevet del af en stor potent virksomhed, men med tiden begyndte jeg at savne, at man lavede mere langsigtede mål og strategier.”


Fra tiden hos 3Mobil, hvor Jesper Thyssen fortæller om projektet Path to Conversion, som blev lavet i samarbejde med Mindshare.

Jesper tog to år hos 3Mobil og endte efterfølgende på det lille bureau, Reloop, som chefkonsulent. Opholdet, der dog blev kort, da det ikke huede holdspilleren Jesper, at han oftest sad alene på sit kontor. Så da han en dag så en opslået stilling som digital manager hos Danske Spil, var han ikke sen til at skrive sin ansøgning:

”Jeg havde bare en grundlæggende tiltrækning til Danske Spil, som jeg på en måde følte, jeg kendte i forvejen. Jeg havde spillet Oddset og udfyldt tipskuponer i kiosken sammen med min far, siden jeg var knægt”.

På spil i Danske Spil
Hos Danske Spil fandt Jesper Thyssen en arbejdsplads med højt til loftet, fede produkter og en masse inspirerende kollegaer med samme passion, fortæller han og fortsætter:

”Det er faktisk ikke for sjov, at vi kalder os for Danmarks bedste arbejdsplads”. Jesper siger det med et skælmsk smil, men jeg er ikke i tvivl om, at han mener, hvad han siger. Dertil er entusiasmen for stor.

Med tiden fik Jesper Thyssen også stillingen som brand manager i Danske Spil. Det var en stilling, som han varetog sideløbende med den digitale rolle. Men Jespers ultimative mission i Danske Spil var at varetage en digital transformation af organisationen, så derfor har han for nyligt givet brand management-stafetten videre.

Da Jesper landede hos Danske Spil, gik der ikke længe før han indså, at man skulle satse mere på det digitale felt, hvis man skulle lykkes til fulde med en digital transformation. Det ville nødvendigvis kræve flere digitale muskler.

”En dag satte jeg stolen for døren og sagde, at det var en nødvendighed at opruste på den digitale front, for at dette projekt skulle kunne lykkes. Der var heldigvis meget lydhørhed i organisationen omkring mit opråb – og det betød, at jeg hurtigt fik lov til at ansætte flere folk med højt udviklede digitale kompetencer, så vi kunne løfte opgaven.”

Stærkeste opstilling
Jesper fik således lov til at ansætte folk og selv sætte sit hold. Den måde, han gik til den proces, var anderledes end ansættelsesproceduren normalt er i Danske Spil, hvor stillinger typisk slås bredt op og ansøgningerne vælter ind.

”Jeg hentede de fleste på mit team via personlige referencer fra mit netværk i branchen, sammen med vores HR business partner. Det er svært at få de dygtigste medarbejdere på den digitale front. Og samtidig var det meget vigtigt for mig, at de udover at være dygtige til deres fag, også havde sociale kompetencer og et højt engagement.”

Det sociale aspekt er tydeligvis noget, som Jesper vægter højt. Han fortæller, at han og hans team på 15 mennesker således lige har haft en midtuge-tur op i hans sommerhus, hvor de udover at udvikle deres strategi også spillede en intens omgang fodbold.

Selvom Jesper Thyssen må have været en af de bedre på banen i den sammenhæng, og da også med slet ironi understreger, at han selvfølgelig var på det vindende hold, så er han ikke bange for at ansætte medarbejdere, der er bedre end ham selv. På den digitale bane. Faktisk er det noget, som han specifikt efterspørger:

”Selvom jeg er teamleder, så er alle på mit team fagligt dygtigere end mig på deres felt. Min succes i Danske Spil er ikke bygget på specialistviden, men på at få afdelinger til at spille sammen og forstå hinandens præmisser. Jeg ser det som, at jeg med tiden er gået fra specialist til generalist. Og så er det jo en fornøjelse at være omringet af så dygtige digitale folk hver dag, som jeg ydmygt lærer en masse fra”.


Jesper Thyssen sammen med tre fra sit team. Jesper fortæller, at han på en måde ikke kan lide at blive fremhævet for sit arbejde, da han mener, at hans gode resultater hos Danske Spil skyldes en stærk indsats af en bred vifte kollegaer.

DMP-insourcing projektet
Som du kan læse i slutningen af denne artikel, er en af grundene til, at Jesper er udvalgt til Digitalent, at han er lykkedes med et ‘ambitiøst DMP-projekt’ – og derudover også har flere andre digitale successer i bæltet fra sin tid i Danske Spil. Udover DMP-projektet, blev han eksempelvis i 2013 belønnet med en Rambuk for Oddset Mobilstrategi.

Ifølge Jesper Thyssen er DMP’en et revolutionerende projekt i Danske Spil-regi. Han kalder det ’mere en filosofi end en teknologi’ og beskriver det som en fundamental ny måde at arbejde med marketing på, hvor Danske Spil udover teknologi og data, også skal arbejde intenst med organisation, ressourcer og kontaktstrategi.

”Målet med DMP-projektet er at blive mere intelligent i vores annoncering. Vi skal møde kunderne på deres præmisser og skabe den ultimative kundeoplevelse på tværs af kontaktpunkter. Udgangspunktet er, at vi integrerer brugerdata til at ligge som en fast del af alle vores marketingeksekveringer – i dag omhandler det de digitale kanaler, men på sigt vil det være alle kontaktpunkter med den enkelte kunde.”

Han fortsætter:

”Jeg tror juryen specifikt fremhæver DMP-insourcing projektet på grund af vores særlige tilgang til den digitale værdikæde, der ligger omkring DMP’en. Udover at eje vores egen DMP, har vi også valgt at insource de væsentligste teknologier og leverandørsamarbejder. Det betyder, at vi som storannoncør kommer til at eje alt data og teknologi selv, hvilket er rimelig revolutionerende i Danmark, hvor vi pt. er foregangsmænd på dette felt. Endvidere betyder det, at vi udover vores egen DMP også selv har aftaler med resten af teknologileverandørerne – samt medierne. Det gør, at vi kan styre, hvad der bruges af data og hvordan økonomien flyder rundt og samtidig sikre, at viden forbliver i Danske Spil koncernen.”


Danske Spils tech stack – som Jesper Thyssen også kalder den digitale værdikæde.

For at være helt ærlig, så har jeg på det tekniske punkt lidt svært ved at forstå alt det, Jesper fortæller om DMP insourcing-projektet og fænomenet tech-stacks, som han også introducerer mig for. Jeg prøver derfor at høre ham, hvad dette projekt ret beset vil betyde – og allerede betyder – for Danske Spil.

Jesper skærer velvilligt ud i pap:

”Der er flere ting, som projektet gør for Danske Spil – og gør os i stand til. Med vores bruger-informationer kan vi løfte targeting til et helt andet niveau og gøre oplevelsen for den enkelte bruger meget mere relevant – og imødekomme deres behov. Samtidig optimerer vi vores media spend, fordi vi i udstrakt grad ikke længere vil komme til at annoncere til personer uden for målgruppen samt overeksponere brugere”.

Udover at være god for forretningen Danske Spil, understreger Jesper Thyssen også et vigtigt CSR-aspekt i DMP-projektet, som er essentiel for ham og organisationen:

”Når vi ved så meget om vores kunder, gør det os også i stand til at ekskludere brugere med spilproblemer fra vores kommunikation. Danske Spil er en meget ansvarlig spille-virksomhed, og vores nye værktøjer hjælper os med at sikre hele vores eksistensgrundlag – nemlig at agere ansvarligt som spiludbyder.”

Vores snak om alt fra fodboldbaner til etiske overvejelser omkring spil, har fået viserne på uret på mødelokalets endevæg til at dreje hurtigt. Næste punkt på dagsordenen, et møde mellem Jesper Thyssens team og samarbejdspartnere fra London, trænger sig på.


Jesper Thyssen foran den ikoniske gule Danske Spil-terning der hænger i bygningen hvor han snart har haft sin gang i seks år. 

Men inden vi slutter dagen af med en lille fotosession, der foreviger månedens Digitalent i stiveste puds, og jeg igen vender jernhesten mod stenbroen, får jeg lige spurgt Jesper, om han i grunden nogensinde bliver færdig med DMP-Insourcing projektet.

”DMP-projektet er et projekt, der aldrig stopper. Jeg ser det lidt som et livstidsprojekt, der hele tiden kan udvikles videre. Næste skridt bliver at implementere kunstig intelligens ind i vores marketingflow, så alt det vi pt. udfører manuelt bliver automatiseret i nye cyklusser. Derudover skal det spille sammen i alle vores kanaler, websitet, retail, apps etc. Det tager tid.”

Jesper Thyssen slutter:

”Mit eget mål er dog en dag at blive undværlig i teamet, forstået på den måde, at jeg kan overlade projektet til andre. Jeg har ambitioner om at komme endnu højere op af den kommercielle rangstige – og få det digitale mindset endnu mere integreret i kommunikations- og forretningsprocesser fra højeste niveau”.

Branchepanelets begrundelse
”Bedømmelsespanelets motivation er, at Jesper har bevist en evne til at føre visioner ud i livet gennem et ambitiøst DMP-insourcing-projekt, der i dag har bragt Danske Spil et langt stykke i at have styr på den nye tids marketing tech-stack. For at det kunne lykkedes, har Jesper åbenlyst formået at bygge bro mellem forskellige afdelinger, personer og kompetencer. Herudover har han også andre gange i sin karriere opnået bemærkelsesværdige, erhvervsmæssige resultater på det digitale fagområde.”

Panelet, der har kåret Jesper Thyssen til septembermåneds digitale talent – Digitalentet – består af:

  • Henrik Busch, partner, Blackwood Seven
  • Benedikte Larsen, head of digital communications, Novo Nordisk
  • Caroline Deichmann-Bendixen, Global Head of Digital Content & Activation, Arla Foods
  • Lasse Jensby Dahl, managing director, Designit
  • Trine-Maria Kristensen, konsulent
  • Jakob Langemark, CEO, Hello Group
  • Steffen Lundgren Kristensen, group marketing director, Kompan
  • Peter Svarre, konsulent
  • Michala Svane, VP for salg og marketing i Tivoli
  • Timme Bisgaard Munk, chefredaktør Kforum og Bureaubiz
  • Jeanette Fangel Løgstrup, senior executive vice president, group marketing & communications, Danske Bank
  • Nana Bule, director, marketing & operations (COO, CMO) hos Microsoft

Du kan læse, hvordan du nominerer en person, som du mener har udmærket sig digitalt her.