Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Poul Mikkelsen har flere gange været ude med riven efter design, der ifølge hans mening, ikke bare er dårligt, men decideret ødelæggende. Denne gang harcelerer han over endnu et Tuborg-design.

Stendød grøn Tuborg, skrev Poul Mikkelsen i sin klumme, hvor han gav sin uforbeholdne mening om det nye design på Grøn Tuborg. Det har han generelt ikke noget imod. Altså at give sin uforbeholdne mening om design. Det har reklamemes på Instagram, da også noteret sig med dette meme:

Med kommentartilføjelsen: “Manden har desværre også ret en gang imellem.”

På LinkedIn forleden harcellerer Poul Mikkelsen, der er tidligere underviser på Skolen for Visuel Kommunikation og tidligere stifrer og mangeårig executive creative director på DDB (Nu Nord DDB), samt nuværende stifter af Revue Agency, over endnu en designfornyelse, nemlig Tuborg Nul:

“Det er da utroligt hvilke ydmygelser Tobias Røder (måske vores ypperste grafiske designer), skal finde sig i, i disse år. Først radio 24/7 og nu en voldtægt af Tuborg nul. Det ligner jo en juleøl. Designerens ubehjælpsomhed afsløres også ved den underlige placering af ordet NUL. Med ekstremt meget negativ luft på højre side. Det er som om, at grafisk arbejde efter 1997 😉 lader maskinen bestemme og slet ikke kan bruge deres øjne mere. Se bare luften mellem L og S i pilsner. Og hvad er det for en rundbue spatiering? Uff!”

Kommentarerne på LinkedIn viser en enighed med Poul Mikkelsen, fx. fra creative director på WeThink Claus Møllebro lyder den tørre kommentar til designet: “Optisk spatering findes ikke i Adobe pakken ;-).”

Poul Mikkelsen kommer selv med et yderligere eksempel på, hvad design kan gøre for et produkt:

“Jeg kan huske at man fandt ud af at forbrugerne syntes, at Grøn Tuborg var for bitter. Så fjernede man den græske bort, ændrede logoet, så det blev mindre kantet og gjorde den grønne farve varmere. Det ændrede fuldstændig forbrugernes oplevede smag. Det var før min tid, men min onkel arbejdede med det. Jeg var 12 år og nysgerrig. Det er som om, man ignorerer hvor stor betydning disse formting har på de nye designs, bl.a. Tuborg laver for tiden. Og så mener jeg ikke at man kan kalde sig grafiker, hvis man ikke kan se. Der er 5-6 grove grafiske fejl på den nye nul.
Det havde været fyringsgrund i 97. 😎”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club