Mad Men er sjov – men gør ikke noget godt for bureauerne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mona Juul fra Envision vil som ny formand for bureauerne gerne fremme respekten for faget. Uddannelse er blandt hendes andre mærkesager.

Rent fysisk vil der helt sikkert blive tale om et stilskifte, når bureauernes forening, DRRB, midt i marts får ny formand.

Jan Olsen er blevet direktør for Visitdenmark og går derfor af. Han erstattes af en kvinde fra provinsen – i skikkelse af adm. dir. for Envision, Mona Juul.

Der er ikke noget historisk i, at en kvinde eller en fra provinsen skal tegne bureauerne. Begge dele er set før.

Til gengæld får bureauerne nu en formand, der både har erfaring fra kundesiden samt markeret sig stærkt som leder af et af landets største bureauer – en opgave hvor hun har skullet overtage ledelsen fra bureauets stifter, Flemming Hald Mortensen.

Det har hun gjort så godt, at det fremkalder respekt.

“Jeg har stor respekt for det, Mona Juul har præsteret hos Envision. Hun er meget forretningsorienteret, og det tror jeg, branchen har brug for,” siger adm. dir. Jens Hansen fra et andet Århus-bureau, Aros Kommunikation, som netop har meldt sig ind i DRRB.

Mona Juuls kundeerfaring er syv års ansættelse hos Arla. Vejen gik dog ikke direkte fra Arla til Envision.

“Inden Envision var jeg ansat hos Gynther&Company i 4 måneder…. så gik bureauet konkurs. Fantastisk start på reklamebranchen,” siger Mona Juul.

Hun er glad og stolt over at blive sat i spidsen for bureauerne. Men hun har tænkt sig grundigt om først – dog ikke så meget på grund af det ekstra arbejde.

“Selvfølgelig vil jeg i den første periode skulle bruge noget mere tid i København for at hæve mit bundniveau af viden. Men herudover forventer jeg ikke, at opgaven kræver mere end, at jeg fortsat kan passe mit job på Envision,” siger Mona Juul og tilføjer:

“Men det kan være, at jeg kommer til at læse en krimi mindre om søndagen.”

Det er mere mulighederne for at præge udviklingen, hun har interesseret sig for i sine forberedelser.

“Alle har mærkesager, og jeg har mine. Så jeg har interesseret mig for, om jeg vil være i stand til at skubbe udviklingen,” siger Mona Juul.

Respekten for faget er en af de ting, hun har fokus på.

“Det er sjovt at se Mad Men i fjernsynet – men det gør ikke noget godt for vores fag. Jeg ved ikke om, det var sådan engang, men jeg ved, at vi i dag er en vidensbranche og at det er et meget seriøst arbejde, der udføres på bureauerne. Uden reklame ville virksomhederne ikke sælge noget Men vi har nok ikke været dygtige nok til at synliggøre det,” siger Mona Juul.

Til synlighed ligger også at få det til at stå mere klar, hvad brancheforeningen bidrager med.

Og så interesserer hun sig meget for uddannelse.

“Der er nogen, der er begyndt at gøre noget, og det kan da også godt være, at vi primært skal have forbedret dialogen med Mediehøjskolen. Men det grundlæggende er, at vi som branche skal beskæftige os med at udvikle og vedligeholde vores håndværk,” siger Mona Juul.

Formelt er det bestyrelsen i DRRB, som efter generalforsamlingen konstituerer sig selv. Men det vil være en overraskelse af de store, hvis ikke Mona Juul d. 17. marts kan kalde sig formand for DRRB.