Star Tour i Danmark og Norge samt Fritidsresor i Sverige har haft en markant reklame talsperson i Mads Mikkelsen, der har formået at personificere dét at koble af på en ferie og slå fast, at “Livet er ikke dagene, der passerer, men de dage, du aldrig glemmer”.
Men alt tyder på, at bureauet er glemt. Svenske Scholz & Friends stod bag kampagnerne og filmene med den danske skuespiller, men rejsekoncernen stoppede i begyndelsen af året samarbejdet med bureauet og gik på jagt efter et nyt.
“Vi havde ingen foretrukne bureauer, da vi begyndte, så det har været en lang proces. Efter at have mødt mere end 10 anbefalede og succesfulde bureauer, gik vi i dialog med 3 af dem. Og af de 3 valgte vi ensstemmigt Catt & Co,” siger Anna Berndt, nordisk marketingchef i Star Tour-gruppen til norske Kampanje.com.
Altså et svensk bureau, der erstatter et svensk bureau. Der var flere nordiske bureauer med – altså med kontorer i flere lande – men fysisk nærhed var vigtig, for den nordiske marketingafdeling, der ligger i Stockholm, arbejder dagligt tæt sammen med reklamebureauet.
“Catt & Co blev valgt på et frisk og visuelt tiltalende udtryk, som samtidig har store muligheder for at bruges online, og det er vigtigt, eftersom størstedelen af vores rejser købes på nettet,” siger Lottie Knutson, kommunikationsdirektør til svenske Resume.
Men hvorfor i det hele taget skifte bureau?
“Vi vil gerne have en endnu tydeligere differentiering i markedet, og til dét formål mente vi, at det var nødvendigt med nye kræfter,” siger Lene Peterson, kommunikationsdirektør, til Kampanje.
Ifølge Resume står Catt & Co til tjene ca. 4 mio. kr. årligt på den nye kunde.
OPDATERING: Det viser sig, at det måske kan være en kende for tidligt helt at aflive Mads Mikkelsen i Star Tour-sammenhæng – selv om udtalelserne til norske og svenske medier lægger op til det.
I gennem et døgn forsøgte Bureaubiz forgæves at få en kommentar fra Star Tour i Danmark og Fritidsresor i Sverige – og i mellemtiden måtte historien bygge på input fra vore fagkolleger i nabolandene … indtil commercial manager, Brian Faber, sidst tirsdag eftermiddag ringede med denne melding:
“Den platform, vi har bygget op om “Dage, du aldrig glemmer”, fortsætter vi med. Det ligger fast. Men hvad derudover skal ske, er det endnu for tidligt at sige noget om. Det er derfor også for tidligt at konkludere, at Mads Mikkelsen fortsætter – eller stopper.”
Han tilføjer om valget af det nye bureau:
“Catt & Co har en lang erfaring – og der var en god kemi mellem os. Derudover tror jeg, at vi er bedre tjent med et lidt mindre bureau, der er så desto mere dedikeret end et stort, nordisk kædebureau. Alle fire lande er med i beslutningsprocesserne, og jeg går ikke op i nationaliteten på bureauet, men mere om at vi er top-of-mind hos de rejsende.”