Mænd er nøgne rekvisitter i reklame for tøjbrand

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Den hollandske tøjvirksomhed Suistudio deler vandene på sociale medier med ny kampagne, der portrætterer nøgne mænd, som agerer rekvisitter for jakkesætklædte kvinder.

Det er vist ingen hemmelighed, at store dele af reklameindustrien abonnerer på kvindekroppen. Den veldrejede og sexede af slagsen vel og mærke. Dog har de seneste års fokus på kropspositivitet (at acceptere den krop man har, red), plus-size modeller og restriktioner i forhold til brugen af photoshop peget på et stigende ønske om at gøre op med objektiviseringen af særligt kvinder.

Dette opgør har det hollandske tøjmærke Suistudio nu taget til nye højder med deres seneste reklamer, der ikke objektiviserer kvinderne, men derimod mændene.

Billederne, der reklamerer for tøjmærkets seneste kollektion, portrætterer den stærke, jakkesætsklædte kvinde, imens der figurerer en nøgen mand – som en anden rekvisit – for hendes fødder eller i baggrunden.

Hans ansigt er ofte ikke med på billedet, ligesom der igennem reklamehistorien også er blevet taget mange billeder af ansigtsløse kvindekroppe.

Billederne har fået en blandet modtagelse på de sociale medier, hvor man på den ene side applauderer billedernes omvæltning af kønsrollerne, imens man på den anden side, mener at reklamerne blot har vendt bøtten på hovedet og derved gør sig skyldig i det, den forsøger at gøre op med, nemlig sexisme og objektivisering.

”Fremragende kulturel kommentar. Elsker ironien!” skriver én.

”Sexisme er sexisme uanset om kvinden dominerer manden eller vice versa. Og så er hævn ikke måden man overkommer uretfærdighed” skriver en anden.

Man kunne dog spørge sig selv, om Suistudios kampagne er en kommentar til tøjfirmaet Suitsupply, der kom i fedtefadet i 2016 for en næsten identisk kampagne, hvor det dog var kvinderne, der var letpåklædte rekvisitter til jakkesætsiklædte mænd.