’Glem mors dag, det er fars uge’ – sådan så teksten ud på en maskulin udgave af Irmas tilbudsavis tilbage i 2011, og den uge blev salget seks procent større end ugen før.
Mændene vil ikke længere overlade det at købe ind til kvinderne og det betyder, at både markedsføring og indretning af supermarkederne ændres.
”Detailhandlen har i årevis taget afsæt i, at kvinder står for 70-80 procent af alle købsbeslutninger, når par bor sammen. Men nu viser det sig, at mænd klarer flere indkøb, end mange regner med. Det åbner mulighed for øget omsætning, hvis butikkerne forstår at indrette sig, så mændene ikke løber skrigende væk”, siger Louis Byg Kongsholm, der er direktør i pej gruppen, til Berlingske.
Det er butikkerne ikke så gode til herhjemme, mener Flemming Birch, der er ekspert i detailhandel og forbrugertendenser, mens man i udlandet, bl.a. USA har erkendt, at hvis mændene skal lokkes til, så skal indretningen være mere målrettet, ligesom f.eks. at handle i en netbutik.
Kvinder derimod, betragter mere indkøb som en social aktivitet, hvor man kan lade sig inspirere.
Den amerikanske kæde Hointer udstiller nu deres varer som i en netbutik, så alle detaljer er synlige og så kunden kan skanne et par jeans ind på sin smartphone. De vil så blive leveret i den rigtige størrelse i prøverummet og kan betales på en terminal direkte bagefter.
Selvom Irma ikke ligefrem indretter butikken efter mænd, har de erfaret, at det kan betale sig at gøre noget ekstra for dem. Derfor satser de meget på vin og kød, hvilket ifølge marketingchef Gitte Matzen er med til at forklare en næsten ligelig kønsfordeling blandt kunderne med 52 procent kvinder og 48 procent mænd (Politiken Lørdagsliv, p. 4).