Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Ikke færre end ti forskellige sociale medier bruger den tidligere så lukkede rederidivision. Og de bruges ikke til at markedsføre sig.

Lukkethed hører fortiden til. I dag bruger A.P. Møller-Mærsks rederidivision, Maersk Line, ikke færre end ti forskellige sociale netværksplatforme.

Ifølge rederiets kommunikationsdirektør, Klavs Valskov er målet med at bruge de sociale medier dialog og kommunikation – og ikke marketing.

Kommunikationsdirektøren mener nemlig, at sociale medier ikke kan bruges til markedsføring:

”De, der tænker sociale medier som en del af deres klassiske markedsføring, har allerede tabt på forhånd, fordi det i sociale medier i meget stort omfang handler om at forstå, være i dialog og være i øjenhøjde – og ikke være pushy, som der er meget markedsføring, som er”.

Til gengæld handler det at være på de sociale medier om engagement:

”Det er faktisk lidt old school blot at samle på volumen, da alle ved, at man nemt kan købe sig til mange likes. Kunsten ligger i at være relevant, inviterende og hele tiden forstå bevægelserne hos dine brugere”, mener Klavs Valskov.

Maersk Lines brug af de forskellige sociale medier afhænger af hvem man henvender sig til og hvilke budskaber rederiet har. Den tilgang mener konsulent og rådgiver i sociale medier, Jon Lund, er en rigtig tilgang:

”Ideen med at gå ud i de sociale medier er ikke at have én stor kanal til sin kommunikation, men netop at kunne gå ud i små mikromiljøer med hver deres små målgrupper. Det at være på mange forskellige platforme, er en god idé. Det handler om at fange brugeren og tage dialogen, der hvor de forskellige brugere foretrækker den”.

De ti forskellige sociale medier er Facebook, Twitter, Vimeo, Google+, LinkedIn, Pinterest, Statigram, Tumblr, Feedburner og Stumble Upon (Børsen, p. 8).  

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club