Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Facebook er måske oplagt for forbrugerrettede brands. Men hvad med en BtB-virksomhed som Maersk Line? Jo – sociale medier kan godt bruges.

Hos Maersk Line ser man opnåelsen af 13.000 fans på Facebook på en måned som en klar indikation af, at de sociale medier faktisk har en rolle for en BtB-styret shipping-virksomhed.

Det fortæller Maersk Line på sin hjemmeside.

Det er ikke første gang, at Maersk har taget Facebook i anvendelse. I foråret brugte man Facebook i en rekrutteringskampagne med hjælp fra Gottlieb & Co.

Det ændrede dog ikke på, at man var usikker på, om sociale medier også kunne spille en rolle mere bredt i shipping-industrien, der ikke har haft hang til at ride med på den bølge. Faktisk noterer Maersk, at man er det første shipping-firma til at tage sociale medier seriøst.

“Vi var ikke ovebeviste om sociale medier. Næsten alle vores kunder er andre virksomheder – ikke den brede offentlighed. Vi erkendte dog, at det var et glimrende forum for diskussioner og en måde at måle kundebehov,” siger Klavs Valskov, der er Global Director for Communications i Maersk Line.

Han uddyber videre på hjemmesiden:

“Sociale medier er en glimrende kanal for at fortælle vores historie og dele vores nyheder med verden. Men først og fremmest er vi der, fordi vi gerne vil komme tættere på vores kunder. vi tror på, at sociale medier er en platform, der tillader os at bygge ægte partnerskaber med kunderne og forhåbentlig også giver mulighed for at bevæge sig videre til at co-create nye produkter med dem.”

Det er i den sammenhæng, at Klavs Valskov ser de 13.000 fans som en god start.

“Det giver os rygvind. Sociale medier kan blive central for Maersk Lines engagement med omverdenen,” siger Klavs Valskov.

Facebook-siden blev lanceret oven på, at Maersk var gået på Twitter og Youtube. Maersk Line er nu til stede på følgende platforme:

  • Facebook – facebook.com/MaerskLine
  • Twitter – twitter.com/MaerskLine
  • YouTube – youtube.com/maerskcom
  • LinkedIn – linkedin.com/company/2322
  • Tumblr – maerskline.tumblr.com
  • Instagram – @MaerskLine on the free photo sharing iPhone app

Kommentarer

  1. Med 120.000 ansatte på verdensplan, er der ret stor sandsynlighed for, at en pæn sjat af de 13.000 fans kommer fra internt i organisationen, hvilket et par stikprøver fra likes på deres posts også underbygger.

    Så giver ikke specielt meget for det tal i forhold til kundepleje eller branding

  2. Jeg har erfaring med og tror langt mere på at anvende Facebook lignende platforme internt i denne type virksomheder, når vi taler B2B. Der er pengene og ressourcerne givet LANGT bedre ud.

  3. Hvorfor er det man ikke ulejliger sig med at lave hyperlinks på de “links” til sidst i artiklen?

  4. Er det muligt at få et link til siden. De Mærsk sider jeg kan finde på Facebook har kun 350 syntes godt om….

  5. @ Niels, D.d. har de 26.333 fans og siden er først oprettet den 28/10, så giv dem et par mdr, så er jeg sikker på at det nok skal vise sig at være en yderst værdifuld kommunikations kanal for dem. Bare tanken om Mærsk på sociale medier er vel en “blå” stempling af sociale medier generelt.

    Velkommen på Hr. Møller.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club