Magasin lancerer biografkampagne i anledning af 150-års jubilæum

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Instruktøren Nina Holmgren har som sit første arbejde for Bacon instrueret en reklamefilm for Magasin, som baserer sig på hendes egne minder med sin mormor. Filmen blev til som et led i en nyoprettet talentkonkurrence fra Magasins side.

Magasin er ude med en biograffilm i anledning af stormagasinets 150 års jubilæum.

Bag filmen står instruktør og fotograf Nina Holmgren, som samtidig debuterer som instruktør hos produktionsselskabet Bacon.

Nina Holmgren blev signet umiddelbart efter, at hun blev nomineret til Cannes Lions 2017 for sin foregående film, Club 99.7, som hun lavede for tøjmærket Le Fix.

Hvor 99.7-filmen handlede om Ninas egen bedstefar Willy, fortsætter Nina Holmgren i Magasin-filmen med at dyrke tematikken relationer og generationer – med mode som overligger.


Nina Holmgren i selskab med sin stilbevidste bedstefar, Willy, der blev 97.7 år gammel.  

Nina Holmgren vandt film-opgaven for Magasin sidste år i maj i en ny-indstiftet talentpris fra Magasin. Det var ikke umiddelbart tanken, at filmen skulle vises i biografen, men Magasin blev så glad for den, at den nu skal køre i alle Nordisk Films biografer landet over.

Britta Luplau, brand manager i Magasin, siger om filmen:

”Filmen formår både at være magisk, og sætte sig ind i brandet og kunden. Vi synes, at det er en spot on fortolkning af Magasins historie, der fortjener at blive set af mange”.

Du kan se Magasins 150-års film her:

Bedsteforældre og Magasin-historie
Nina Holmgren fortæller om baggrunden for sin nye film, der tager sit afsæt i en af hendes bedsteforældre:

Grundidéen til filmen kom sig af, at det første jeg tænkte på – når jeg tænkte Magasin – var min egen mormor. Jeg huskede hendes særlige forhold til Magasin, og kunne mærke, at hendes fortælling om, hvad Magasin var for hende, på sin vis var gået i arv til  mig.

Efter at Nina Holmgren vandt pitch-konkurrencen, researchede hun videre på Magasins egne historier, og kom af den vej frem til den færdige films fortælling, der roterer om konkurrencen FRK. Magasin, der ikke er grebet ud af blå luft.

Nina Holmgren fortæller:

”FRK. Magasin var en prestigefuld årlig konkurrence, der løb fra 1947 frem til 1983, som Magasin holdt for alle deres ansatte.”

Hun fortsætter:

”Jeg fandt også frem til nogle af Magasins egne gamle reklamefilm, og valgte meget bevidst at bruge nogle af de arkivklip, fordi det var en måde jeg kunne bringe noget af Magasins eget historiske DNA med ind i filmen”.


De to hovedpersoner i Magasin-filmen er bedstemor og barnebarn i virkeligheden.  

Ægte relationer
Castet i 150-års filmen består af en rigtig bedsteforælder-barnebarn-konstellation, fortæller Nina Holmgren:

”Jeg synes, at det giver et ekstra lag til filmen, at de er i familie i virkeligheden. For mig er det vildt interessant, at kunne bruge andre modeller og karakterer end de klassiske stereotyper, som vi oftest bliver præsenteret for. Så det var fantastisk at kunne have en skøn kvindelig mormor-karakter på 70 år med i filmen.”

Magasin 150-års filmen kører i Nordisk Films biografer indtil medio marts.


Nina Holmgren her iført Club 99.7 merchandise fra Le fix filmen, hvor printet er et stillbillede fra selvsamme.