Magasiner har lavet ulovlig skjult reklame

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Markedsføringsloven er blevet overtrådt i flere magasiner, da de ikke tydeligt har markeret, hvad der har været redaktionelt indhold og hvad der har været reklame.

TB Media ApS og Berlingske Media A/S har ifølge Forbrugerombudsmanden overtrådt markedsføringslovens § 4 om skjult reklame. Overtrædelserne skete sidste år henholdsvis i magasinet ‘Børn og Fritid’ og annoncetillægget ‘Det Gode Seniorliv.’

Overtrædelserne skyldes, at de to medievirksomheder ikke har gjort deres læsere tydeligt opmærksomme på, hvornår der har været tale om betalte annoncer.

Reklame skal skæres ud i pap

Ifølge markedsføringslovens § 4 lyder det at: ”En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

I tilfældet magasinet ‘Børn og Fritid’ og annoncetillægget ‘Det Gode Seniorliv’ var der ikke skrevet ‘annonce’ eller ‘reklame’ tydeligt nok på de sider, der indeholdt annoncørbetalt indhold.

I ‘Børn og Fritid’ var annoncer bl.a. markeret med et logo eller et firmanavn fra en annoncør, og i ‘Det Gode Seniorliv’ var nogle annoncer markeret med ordet ‘advertorial’.

Det fremgik dog ikke tydeligt på forsiden af Det Gode Seniorliv, at der var tale om et annoncetillæg.

Helhedsindtrykket er alfa omega

Når de to medievirksomheder får indskærpet de krav, der er for annoncebetalt indhold, er det fordi deres to udgivelser overordnet set giver et forkert indtryk af indholdets ophav.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Det er helhedsindtrykket af opslaget i det enkelte blad, der er afgørende for, om kravene om tydelig markering af reklameindhold, er opfyldt. En stor del af indholdet tillægget ‘Det gode Seniorliv’ og magasinet ‘Børn og Fritid’ var sat op, så det kunne skabe en sådan tvivl. Derfor har jeg indskærpet reglerne over for Berlingske og TB Media.”

Skjult reklame under lup

Forbrugerombudsmanden har for tiden fokus på skjult reklame i trykte medier og vil løbende tage sager op på området.

”Det skal være tydeligt og gennemskueligt, hvornår en tekst er betalt af en virksomhed, som ønsker at fremhæve og sælge en vare, og ikke bare er en glad kvinde eller mand, som har opnået noget godt ved hjælp af nogle bestemte produkter”, siger Christina Toftegaard.

Både TB Media ApS og Berlingske Media A/S virksomheder har oplyst, at de fremover vil opfylde de krav, som Forbrugerombudsmanden har stillet til markering af annoncørbetalt indhold.