Da 2013 blev gjort op i den årlige bureaurapport fra Bureaubiz, stod Magnetix tilbage som Danmarks mest veldrevne bureau. En titel, der er baseret på 3 års udvikling i bruttoavance og overskudsgrad.
Bureauet har tilsyneladende ikke tænkt sig at slippe titlen frivilligt. I hvert fald har man opgjort 2014, og resultatet er blevet et regnskab i særklasse. Bruttoavancen er vokset med 33,6 pct., hvilket er lig med en vækst på omkring 27 mio. kr. Magnetix’ vækst svarer således i sig selv til et mellemstort dansk bureau.
Og væksten er ikke gået ud over bundlinjen. Overskuddet er steget med 42,2 pct., og det betyder, at den i forvejen høje overskudsgrad på 27 er steget til 28,7.
Hertil skal lægges, at der ikke blot er tale om et enkelt godt år. Magnetix er blevet dobbelt så stor på to år og tre gange så stor på fem år. Overskuddet er vokset endnu mere – det er blevet 10-doblet på fem år.
Oven på sådan nogle resultater kan man som Legos Jørgen Vig Knudstorp gjorde fornylig godt tillade sig at juble. Det sker dog med en vis forsigtighed hos Magnetix.
“Vi har bygget oven på de tidligere år og evnet at holde momentum på alle områder. Vi har fået gode udtalelser fra kunderne og fastholdt førstepladsen i den årlige image-måling blandt digitale bureauer. Men det har også været hårdt, og vi har knoklet,” siger adm. dir. Martin Bochineck og fortsætter:
“Vi er faktisk lidt mere forsigtige nu og budgetterer ikke med vækst i første halvår. Dels har tempoet været så højt i de sidste par år, at vi ganske enkelt har brug for at trække vejret. Vi tog sidste år imod 45 nye medarbejdere, og det er noget af en opgave. Og dels oplever vi også tiltagende eksempler på konkurrent-konflikter i forhold til at tage nye kunder ind.”
Martin Bochineck erkender således, at bureauet står foran udfordringen at kigge uden for landets grænser.
“Vi har nu fokus på at afsøge mulighederne uden for landets grænser. Jeg ved godt, at det er noget, hvor sporene kan skræmme for danske bureauer, men vi føler, at vi har et stærkt koncept at tilbyde,” siger Martin Bochineck.
Bureauet er i sin tid startet med afsæt i dialog-verdenen, og det er netop konvergensen mellem digitale kanaler og relationsmarkedsføring, der har vist sig stærk.
“Magnetix strategi handler om ”Omnichannel Delivered”. Hvordan kan du som virksomhed orkestrere en dialog med dine kunder på tværs af kanaler? Fra web, e-mail og sociale kanaler til butik, call center og mobil?” siger Martin Bochineck og fortsætter:
“Det handler om at integrere sine ydelser og services på tværs af kanaler. Data står i centrum og hvis man lykkes så kan det give konkurrencemæssige fordele langt ud over almindelig marketing. Vi oplever at den agenda er enormt interessant for mange virksomheder.”
Nøgletal for Magnetix
- Bruttoavance 109,648 mio. kr. +33,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,044 mio. kr. -0,7 pct.
- Lønandel 58,6 (60,6)
- Resultat af primær drift +31,486 mio. kr. +42,2 pct.