De økonomiske resultater har været imponerende hos Magnetix og bureauet har de sidste to år toppet i MyImage blandt de digitale bureauer.
Skal man lede efter et hår i suppen, så bliver det, at bureauet nok har vist sin tilstedeværelse i awards – men det har ikke været med den samme succes som på vækst, indtjening og image.
Og det er ikke fordi, at bureauet ikke har kreative. Faktisk er omkring 60 medarbejdere placeret i den kreative afdeling med fem kreative direktører i spidsen – der alle refererer til Christina Rind Helsbro.
Den lette forklaring på de manglende priser ville selvfølgelig være, at bureauet er ligeglad med priser. Men helt sådan forholder det sig ikke.
“Vi vil først og fremmest dømmes på de resultater, vi skaber, og det matcher ikke altid, hvad der skal til for at vinde diverse priser. Men vi vil faktisk gerne gøre os mere gældende på det område,” siger Christina Rind Helsbro.
Hun anerkender, at kreativitet er en faktor, der kan skabe meget stærke resultater, og at de allerstørste resultater skabes, når kreativiteten bryder rammerne. Til gengæld mener hun, at bureaubranchens klassiske tilgang til kreativitet i kommunikation i høj grad er til diskussion.
Det er da heller ikke en helt klassisk kreativ afdeling, som hun har ansvaret for.
“Vi har UX-designere, designere, tekstforfattere, journalister, dtp’ere, konceptfolk, kreative strateger og front-end folk samlet. Specielt sidstnævnte er mere usædvanligt, men der ligger så meget brugeroplevelse i front-end, at vi har fundet det logisk at placere dem i den kreative afdeling i stedet for sammen med back-end folkene,” siger Christina Rind Helsbro.
Hun mener, at bureauet nok har lavet mere arbejde, der kunne være blevet belønnet – men det har knebet med at få sendt det ind.
“Hvis vi skal sælge vores arbejde til en jury, så skal der laves en stor indsats i relation til indstillingsmaterialet, og her har vi ikke altid prioriteret den indsats,” siger Christina Rind Helsbro og erkender, at kombinationen af en IT-kultur og en kreativ kultur kan være en udfordring.
“Men vi tror på at det kan lade sig gøre, og vi arbejder på det, for vi vil gerne vinde flere priser – vel og mærke priser der matcher det vi står for. Vi vil ikke vinde priser for enhver pris,” siger Christina Rind Helsbro.
Så man kommer næppe til at se Magnetix vinde for en reklame. Til gengæld må bureauet gerne stå som skaber af en ny form for kreativ udvikling – som f.eks. MobilePay.