En mail til bureau-direktøren var et splitsekund fra at blive slettet som spam: En forespørgsel fra et firma ved navn California Psychics, der tilbyder rådgivning fra clairvoyanter.
Han besindede sig og bad en account director om at kigge på det – og det var ikke en dårlig ide. Rådgiver-linjen er nu blevet en af Hello Groups største udenlandske kunder.
Hvis produktet er usædvanligt, så er måden, hvorpå Hello Group blev fundet og valgt ikke mindre usædvanlig – men når nu kundens kerneydelser nu engang er evnen til at se ind i folk og ud i fremtiden, kan man mene, at den amerikansk-danske forbindelse was meant to be.
”En af stifterne af California Psychics går meget op i user experience, og han havde fundet vores UX Basis metodeværktøj på nettet. På dén baggrund ville de gerne møde os. Og pludselig var vi med i en pitch mod to amerikanske bureauer; ét, der var et godt stykke større end os, og ét, der var lidt mindre end os,” siger Lasse Vakgaard, partner og account director i Hello Group.
I første omgang tog bureauet dog ikke til California Psychics’ kontor i Burbank, små 20 km nordøst for Los Angeles, men deltog i pitchen via en halvanden times seance på Skype.
”Vi præsenterede snarere processen end et konkret oplæg, og vi vandt, fordi de troede på vores metode. Første opgave var en optimering af deres konverteringsflow,” siger Lasse Vakgaard.
Og hvad dækker California Psychics over? En rådgivnings-linje, der betjenes af ikke færre end 335 synske personer. En tjeneste, der sender nyhedsbreve ud til 2,5 mio. personer.
Man booker typisk en tid via nettet, og rådgivningen bliver betalt pr. minut – fra 1 dollar til 13 dollar for stjerne-clairvoyanterne. Og: ”If it’s not the BEST reading you’ve ever had, it’s FREE”.
”Det er en helt anden kultur, end vi kender herhjemme. Den typiske kunde er en veluddannet kvinde, der søger råd om karriere og kærlighed. De ser en clairvoyant som en coach. Du smiler? Det gjorde vi også til at begynde med – og har selvfølgelig selv prøvet produktet. Vi har haft et hold på 3-4 mand siddende derovre igennem længere tid og arbejde,” siger Lasse Vakgaard.
Hvis han skal pege på noget usædvanligt, er det snarere, at et amerikansk foretagende på den konkrete baggrund vælger et dansk bureau frem for et lokalt.
”Vi har fået lov til at rode i maskinrummet og diskutere brandværdierne i California Psychics, deres Unique Value Proposition. Vi løser alle typer opgaver for dem og tager ejerskab for deres why – og deres what og how,” siger Lasse Vakgaard.
Han tilføjer:
”Det er omfattende opgaver og en pænt stor kunde, som – lidt ironisk, kan man sige – har læst os rigtigt som bureau: Hybrid Agency. Vi er både digital og reklamebureau. Tilgangen var digital, men vi leverer også klassiske, brand-orienterede reklamebureau-ydelser. Vi skelner i virkeligheden ikke mellem off- og online, men fokuserer på touchpoints og på at forbedre brugeroplevelsen.”
California Psychics kan ses – og konsulteres – her.