Maj blev en måned præget af markante exits af bureaudirektører. Det startede med Morten Ingemann og Kim Jongs afgang fra McCann og blev fulgt op af Pernille Gjøls-Andersens beslutning om at stoppe hos DDB samt Emre Gürsoys farvel til AdPeople.
De to sidste siger farvel efter mange år på bureauerne.
Hvad gik galt for Morten Ingemann?
Mest dramatik knytter der sig helt sikkert til McCann.
Kim Jong er der ikke så meget at sige til. Han holdt 15 måneder hos McCann, og det er nok længere end, hvad mange ville have væddet på ved ansættelsen.
Om hans afgang skyldes hans optræden omkring debatten om kampfly, kan ikke siges præcist – men det er bestemt ikke utænkeligt, at det har spillet en rolle.
McCanns nye – men midlertidige – chef, Richard Bonner-Davies, understregede, at der ingen sammenhæng er mellem Morten Ingemanns og Kim Jongs afgang.
Og det mere interessante spørgsmål er, hvad der gik galt for Morten Ingemann.
Som adm. dir. har han haft ansvaret for bureauets udvikling, og den har ikke været køn i de senere år. Et samlet underskud på 23 mio. kr. i 2013 og 2014 vil i et netværk normalt være rigeligt til at udløse en fyring, men Morten Ingemann havde alligevel fået tre år til at genrejse bureauet.
Han talte meget ærligt om det, og det fik han credit for.
For 2015 præsterede han så en lille fremgang i bruttoavance – men et nyt stort underskud – og så er det svært at får lov til at blive ved.
Morten Ingemann har selv tidligere peget på ubehagelige overraskelser på kundefronten – men selv sådan nogen burde ikke kunne nå at udløse så store underskud tre år i træk. Så har man ganske enkelt ikke haft styr på sit bureau, har jeg hørt bureaudirektører anføre.
Voldsomt opgør blandt partnere
En anden forklaring kan måske findes ved at søge lidt tilbage til nogle relativt dramatiske begivenheder for nogle år siden.
Morten Ingemann kom til McCann som adm. dir. i 2009. Han kom fra BBDO og havde kreativ direktør Mads Ohrt med sig. Ret hurtigt kom også Flemming Thomsen (som viceadm. dir.) og Carsten Michelsen til. Også fra BBDO.
Herfra gik det stærkt frem. Ikke lige i 2010 – holdet skulle lige på plads. Men i 2011 blev man næsten fordoblet, og i 2012 voksede man yderligere lidt. Indtjeningen fulgte ikke helt med, men der var dog tegningen til en væsentlig turn-around.
I 2013 gik det dog galt. I første halvdel af året røg Flemming Thomsen som viceadm. dir., og senere på året forsvandt Mads Ohrt og Carsten Michelsen i noget, der lignede et ret dramatisk og personligt opgør.
Og som nævnt begyndte økonomien også at gå skævt i 2013.
Det ligner en tanke.
Morten Ingemann må i de forudgående år have opbygget en høj stjerne i netværket – ellers var han røget for længe siden.
Men problemet kan være, at det reelt var konstellationen i firkløveret fra BBDO, der var baggrunden for genrejsningen, og at de tre partneres afgang således blev kostbar.
Hvad der udløste det interne opgør, må man spørge de involverede om. Morten Ingemann talte dengang om, at de så forskelligt på, hvordan et moderne bureau skulle udvikle sig.
Men opgøret i 2013 virkede så uforsonligt, at det kan give en mistanke om, at der gemmer sig mere end det.
Hvis en gruppe på fire alle føler, at de har en del af æren for, at have genrejst et bureau, så glider en skilsmisse ikke umiddelbart let ned som et forskelligt syn på fremtiden.
Under alle omstændigheder må man konstatere, at det ikke lykkedes for Morten Ingemann at sætte noget andet i stedet – og at ikke ret meget tyder på, at han for alvor havde greb om bureauet. Det er underskuddene simpelthen for store til.
Usædvanlig ny ledelse hos DDB
Alle tre exits sker fra bureauer, der er med i de store globale netværk, og netværksbureauer har da også fremtrådt noget udfordrede på det danske marked i en række år.
Pernille Gjøls-Andersen har dog evnet at holde DDB ganske godt fast på markedet, selv om økonomien har været udfordret.
Hun har holdt fast i et godt hold, men derfor behøver det ikke være mærkeligt, at hun nu siger farvel efter 15 år på DDB. Man skal ikke kende meget til bureaubranchen for at vide, at det kan være udfordrende at være direktør i et netværks-bureau, og hvis man ikke tror på, at det er en stilling, man skal have resten af sit arbejdsliv, så gælder det om at vise rettidig omhu i sin karriereplanlægning.
Det mest usædvanlige i ledelsesskiftet er, at hun overlader stafetten til et trekløver:
- Thomas Fabricius, som kom til DDB for tre år siden som Creative Director
- Anders Wik, der startede den 1. januar 2016 som ansvarlig for den digitale transformation
- Thomas Erichsen, som i starten af 2016 vendte tilbage til DDB efter seks år som marketingchef i Tivoli.
En delt ledelse vil ofte blive mødt med en vis skepsis – men de tre har tænkt over det, og derfor lød det således, da skiftet blev annonceret:
“Det er ikke helt, som DDB netværket plejer at gøre det, men i en verden hvor intet er, som det plejer, føles dette som det helt rigtige at gøre.”
For at det skal fungere, skal de tre selvfølgelig være gode til at samarbejde – og så vil det stille større krav til bestyrelsesformanden, Niclas Melin, der udspringer af DDB Stockholm, og som nu er direktør for DDB Nordic.
Begyndelsen til enden for AdPeople
Emre Gürsoy har været med på det meste af AdPeoples historie, og han fik på puklen af flere kommentarer på Bureaubiz, da det blev annonceret, at en tredjedel af bureauet fusioneres med Wunderman, mens resten – den del af bureauet, der håndterer Dell – forbliver som AdPeople. Men altså uden Emre Gürsoy, der nu siger farvel.
Blandt kritikken var, at AdPeoples udvikling er en fadæse. En stor succes, der i en årrække er gået ned ad bakke.
Det er rigtigt, at AdPeople er eroderet. For seks år siden var AdPeople knap dobbelt så stor som Wunderman – i dag er det omvendt.
Men AdPeople er bygget på ryggen af Dell som er en meget stor kunde. Det er sjældent at se et dansk bureau komme så tæt på en meget stor global virksomhed – og det indebærer selvsagt en risiko at have en så dominerende kunde.
Og enhver, der har fulgt med, vil vide, at Dell har været gennem en del turbulens, som selvfølgelig har påvirket selskabets bureaurelationer.
Det er bestemt tænkeligt, at dette er begyndelsen til enden for AdPeople-brandet, men i virkeligheden bør man ikke undre sig så meget over, at det sker – man skal snarere undre sig over, at det først sker nu.
For otte år siden gik Dell ud i en global bureaukonkurrence, som blev vundet af WPP. Det bragte AdPeople i en meget sårbar position – som fandt sin løsning ved, at WPP købte AdPeople og designede en bureauorganisation til Dell under navnet Enfatico.
Det blev ikke en succes, og det hele blev til AdPeople igen – men hvorfor i alverden skulle WPP med alle sine netværk opretholde et lille ekstra netværk som AdPeople – specielt når den store kunde, Dell, er blevet mindre og mindre.
Stærk indtjening
Selv om AdPeople igennem årene er blevet tilsvarende mindre, så har Emre Gürsoy evnet hele tiden at opretholde en meget solid bundlinje. Overskudsgraden har været på 20+, og det niveau er klart i top i branchen.
Skal man bedømme AdPeople i dag, så starter udfordringerne, da Dell gik i den førnævnte globale bureaukonkurrence. Og AdPeople tabte. Emre Gürsoy har vist en meget driftssikker hånd i vanskelige tider, og den slags bemærkes i et system som WPP.
Det kan i øvrigt tilføjes, at Jan Duckert og Ronnie Job beholdt 20 pct. af AdPeople, da bureauet blev solgt. Den ejerandel har de nu solgt. Ifølge cvr skete det allerede sidste år, men i sådan nogle aftaler er prisen nok påvirket af regnskabsresultatet for 2015.
En ærlig mand – og et comeback
Det har længe været opfattelsen – men er aldrig blevet sagt officielt: At Saatchi & Saatchi var en skygge af sig selv.
I folkemunde kunne det dog godt lyde noget i denne retning, hvis talen faldt på Saatchi: “Jamen er de ikke bare fem mand.”
Men det var faktisk ikke rigtigt. I maj gik kreativ direktør, Regner Lotz, ud og fortalte om tiden på Saatchi. og det gjorde han hudløst ærligt.
På et tidspunkt var de ikke fem – de var helt nede på tre mand, der delte 1300 kvadratmeter på Esplanaden.
Men de havde holdt fast, og Regner Lotz kunne således fortælle om ‘turen tilbage fra bunden’. Ikke at Saatchi er blevet et stort bureau – men man har fået det til at køre igen. Og så kunne han følge artiklen om turen tilbage fra bunden op med et stærkt comeback i Creative Circle Award.
Saatchi havde undervejs arbejdet for partiet, de færreste troede på – Alternativet – og her havde man for næsten ingen budget lavet et så godt arbejde, at det udløste 2 Guld – og en tredje-plads på bureaulisten.
Måneden på tværs er et artikel-format, hvor vi på Bureaubiz skriver uden for citat – eller frit fra leveren – om udvalgte begivenheder i måneden. Det er således ikke en gennemgang af månedens begivenheder.