Man kan ikke forsikre sig mod ensomhed

Emil Malte Simonsen,
medredaktør på Bureaubiz

En kampagne udarbejdet af Codan og Ældre Sagen sætter fokus på, at mange ældre føler sig ensomme. Målet med kampagnen, som bureauerne & Co., Radius, Densou og Hello Great Works står bag, er at rekruttere 1.000 ekstra frivillige besøgsvenner til ensomme ældre i 2020.

Ensomhed er i stigende grad et problem blandt særligt den ældre del af befolkningen. Det vil Ældre Sagen komme til livs i en kampagne udarbejdet sammen med Codan, der skal være med til at bryde tabuet omkring ensomhed og opfordre den almindelige dansker til at melde sig som besøgsven i Ældre Sagens Besøgstjeneste.

Et umiddelbart utraditionelt partnerskab mellem en interesseorganisation og et forsikringsselskab. Men det er et samarbejde, der har 30 år på bagen, og det kan derfor ikke ligefrem siges at være nyt.

Til gengæld er det nyt, at Codan bidrager til en indsats, der måske umiddelbart kan synes at ligge langt fra deres hovedaktiviteter, der drejer sig om forsikringer. For ensomhed er ikke noget, man kan forsikre sig ud af. Men sagen ligger alligevel tæt på Codans interesseområde, forklarer direktør i Codan, Mette Pontoppidan:

”I Codan har vi mange ældre kunder, og vi ved, hvor store konsekvenser det har for den enkelte at være ensom. Kampen mod ensomhed er en vigtig sag, som vi gerne vil være med til at sætte fokus på. Sammen med Ældre Sagen håber vi at kunne bidrage til, at flere danskere engagerer sig i kampen og taler åbent om problemet, så vi kan gøre noget ved det.”

Ensomhed er et samfundsproblem
Ældre Sagen har igennem flere år arbejdet med besøgsvenner, men har ikke kunnet finde nok frivillige til de mange ældre, der har savnet selskab.

Håbet er, at kampagnen kan medvirke til, at Codan og Ældre Sagen i 2020 kan rekruttere 1.000 ekstra besøgsvenner til ensomme ældre mennesker.

Samtidig kan indsatsen være med til at styrke Folkebevægelsen mod ensomhed, som er den samlende organisation på tværs af offentlige og private virksomheder i bekæmpelsen af ensomhed.

 

Et mål, kampagnen allerede er godt på vej til at indfri, for danskerne lader til at være mere end almindeligt lydhøre over for budskabet. Alene Ældre Sagens video “Tak fordi vi er venner” har i skrivende stund næsten millioner visninger, over 8.000 reaktioner og over 800 delinger på Facebook.

Mette Pontoppidan fortæller, at kampagnen også lader til at have ramt rigtigt, når det kommer til faktisk at skabe handling. Filmen er nået ud til over 850.000 danskere, og allerede i løbet af de første dage har over 300 danskere meldt sig til som nye besøgsvenner.

“Budskabet er så genkendeligt. For det er jo ikke kun ældre mennesker, der kan blive ensomme. Det er et samfundsmæssigt problem, som alle kan nikke genkendende til. Derfor har vi også følt, at vi havde et medansvar for at gøre noget ved det. Man kan ikke forsikre sig mod ensomhed, men vi kan være med til at sætte fokus på det. Sådan føler vi også, at vi kan hjælpe både vores kunder og vores medarbejdere – for alle kan blive ensomme. Så det er for os en helt naturlig forlængelse af vores samarbejde med Ældre Sagen, at vi går ind i denne her mærkesag,” uddyber hun.

Kampagnen består både af en digital og en PR-indsats, der tilsammen skal være med til at skabe den nødvendige opmærksomhed, der kan få danskerne til at melde sig som besøgsvenner.

Begge indsatser er udviklet af Codan og Ældre Sagen i samarbejde med & Co., Radius og Densou. Elementer i kampagnen inkluderer blandt andet et nyt website udviklet af det digitale bureau Hello Great Works, www.besøgsvenner.dk, kampagnefilm primært på sociale medier og en både landsdækkende og regional PR-indsats. 

Ældre Sagen bliver den naturlige drivkraft i det efterfølgende arbejde med besøgsvennerne, mens Codan vil bidrage med ressourcer og erfaring inden for kommunikation og marketing.