Mange flere indsendelser: Aurora genvinder de unges interesse

Peter Engholm
25@mail.dk

Jyllands-Posten lukkede forrige år Aurora Youngsters – en af de mest populære konkurrencer blandt unge kreatve herhjemme. Nu er den tilbage i fuld styrke – og de voksne følger med.

De unge kreative har tilsyneladende tilgivet, at Jyllands-Posten i 2012 lukkede den ellers anerkendte Aurora Youngsters-konkurrence. Året forinden havde unge under 30 år indsendt 275 arbejder til konkurrencen, men nu skulle der fokuseres på kernen: At hylde de kreative kampagner, som finder vej til spalter og sites – og ikke fiktive ungdomsarbejder.

Sidste år var de unge imidlertid velkomne igen, og det fiktive blev pillet væk, idet vinderen skulle designe invitationen til de voksnes Aurora-pris.

57 talent-arbejder blev indsendt i 2013, og i år har Youngster-konkurrencen gevundet sin popularitet – med 201 indsendte arbejder.

”Vi fyrede op under Aurora Youngsters på de sociale medier, og vinderen – Benjamin Bang – fik, helt fortjent, en masse opmærksomhed for sit arbejde. Det har været med til at gøre konkurrencen interessant. Vi har i øvrigt efterfølgende fortsat samarbejdet med Benjamin Bang, der kom til Konstellation – de står bag en digital kampagne for Jyllands-Posten, der går i luften om kort tid,” siger Jeppe Schyth Olsen, der er Jyllands-Postens marketing- og kommunikationschef.

Mens Aurora Youngsters er næsten firdoblet, så må hovedprisen – de voknes Aurora-Prisen – nøjes med en fremgang på ca. 20 pct. – fra 103 til 123 indsendte arbejder.

Det giver mere arbejde til juryen, som tilmed har sat sig selv på ekstraarbejde; at fordele de indsendte arbejder i kategorier.

”Sidste år så juryen gode arbejder, der imidlertid ikke altid var indsendt i rette kategori. Vi vil gerne sikre en høj kvalitet i kategorierne, således at der ikke er nogen lette gevinster i Aurora. Derfor vil juryen yde det ekstra og selv placere arbejderne i kategorier,” siger Jeppe Schyth Olsen.

Kan bureauer ikke finde ud af at kategorisere deres eget arbejde?

”Det skyldes måske snarere, at nogle kategorier er mindre kreativt indbydende end andre – og sidste år måtte vi nedlægge job-kategorien, for feltet var ikke tilstrækkeligt stærkt. Det er en kategori, som langt fra alle annoncører og bureauer har set potentialet i,” siger Jeppe Schyth Olsen.

Juryen tager hul på arbejdet i denne uge, og den 6. november ligger shortlisten – med kategorier og det hele – klar.

Vinderne kåres i Pressen, i Politikens Hus i København den 12. november.

Juryen til Aurora 2014 ser således ud:

  • Anne With Damgaard, marketing director, Kims
  • Thomas Hoffmann, kreativ direktør, &Co – og med i Aurora-juryen for 8. gang
  • Mona Juul, adm. direktør, Envision
  • Ulrik Feldskov Juul, creative director, Lego – og juryformand
  • Christine Feldthaus, erhvervskvinde, foredragsholder og tv-vært
  • Anders Tranæs, adm. direktør, AarhusKontoret
  • Mogens Kristensen, strategisk direktør, Zupa Recommended