Smykkefirmaet Aagaard Kranz & Ziegler satser på en ny brandingstrategi og har i den forbindelse entreret med skuespilleren Sofie Lassen-Kahlke.
Smykkefirmaet har været ramt af krisen og fik i 2011/12 et underskud på 30 mio. kroner, men har i seneste regnskabsår halveret underskuddet.
Virksomheden består af to dele: Kranz & Ziegler og Aagaard-koncernen. Og det er især i Aagaard, der mangler en brandingstrategi ifølge adm.dir. Steen Engelbrecht:
”Der, hvor vi har udfordringerne, er den danskbaserede Aagaard-forretning. Den store forskel mellem Aagaard og Kranz & Ziegler er, at mens Kranz & Ziegler allerede for mange år siden arbejdede fokuseret med branding, har man ikke haft fokus på det ved Aagaard. Og branding er en lang proces, så det er ikke noget, man ændrer på en enkelt dag”, siger han til Børsen.
Kranz & Ziegler bruger sangeren Medina som frontkvinde og nu skal den anden del af forretningen altså også have en frontfigur.
”Celebrity endorsement eller kendisbranding er en af de mest gængse marketingmetoder. Der er flere grunde til at bruge kendte, men først og fremmest skal de betydninger, der er tilknyttet personen, overføres til produkterne”, siger lektor ved CBS, Mads Mordhorst til Børsen.
Han mener, at især smykker kan have brug for at differentiere sig, og derfor kan have fordel af at skabe en position, der tilknyttes produkterne.
Steen Engelbrecht forklarer valget af skuespilleren:
”Dels er hun vel nærmest indbegrebet af klassisk smuk dansk skønhed og som sådan afspejler hun grundklangen i Aagaard. Dels er hun eminent til at style sig med overbevisning i forskellige situationer” (Børsen, p. 20-21).