Netop i disse dage går Cannes-festivalen i gang og sidste år trådte en tendens meget tydeligt frem.
Virksomheder skal ville noget mere: De skal gå ind og tage et samfundsansvar – og det er ikke kun for nogens blå øjnes skyld, men fordi det faktisk også gavner deres egen profit .
Den holdning giver Christian Stadil, der bl.a. ejer Hummel, også udtryk for i Børsen i dag. Han siger, at verden har brug for virksomheder, der har et socialt element i sig og at vi vil se meget mere af det:
“Verden har brug for virksomheder, der har et socialt element i sig. Og jeg tror helt sikker, at det er noget, vi vil se mere til fremover. Flere og flere taler om det, heriblandt Bill Gates og Warren Buffet. Det er ikke for at være hellig, men jeg mener, at vi har et ansvar som virksomheder”, siger han til avisen.
Han er netop kommet hjem fra et dommer-job ved konkurrencen Join Our Core som is-producenten Ben & Jerry’s står bag. Her vandt blandt andre den danske sociale iværksættervirksomhed, Dazin, en præmie på 10.000 euro.
Fordelen ved sociale iværksættere er ifølge Christian Stadil, at de er mere passionerede omkring deres produkter:
”Mange sociale iværksættere er ekstremt passionerede omkring deres produkt. De fleste iværksættere går efter en model, der hedder hvad, hvordan og hvorfor, når de skal opbygge deres forretning.
Sociale iværksættere vender typisk den her model om og starter med ’hvordan gør vi det’. Der er ofte mere vision indblandet, og det kan man lære noget af”.
Men det er vigtigt, at det kan betale sig at gøre noget godt for samfundet, siger Hummel-ejeren.
”Jeg mener, at hele aspektet med krisen viser, at det skal kunne betale sig for virksomhederne. Først dér motiverer det dem til at gå ind i det. Men hvis man får et mersalg ved at sælge et socialt innovativt produkt, er det med til at styrke den interne kultur. Og så bliver det ikke bare noget, man skærer væk, når krisen kradser”, siger han til avisen ( Børsen, p. 12-13).