Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Stadig flere seniorfolk kan aflæses på lønningskontoen - men heldigvis også på bruttoavancen pr. medarbejder. Og på bundlinjen.

Hjaltelin Stahl & Co har været i vælten i første halvdel af året med flere markante kundegevinster. Men bureauet har også været i vælten hele sidste år. Det viser regnskabet for 2011.

Fremgangen er markant på både bruttoavance og overskud. Det samme gælder den gennemsnitlige personaleomkostning, der er steget med lidt under 10 pct. til omkring 700.000 kr.

Det hænger dog sammen med, at bureauet har satset på at tiltrække flere seniorfolk, og heldigvis kan man se en næsten tilsvarende udvikling i bruttoavancen pr. medarbejder. Derfor er der kun tale om en marginal vækst i lønandelen – som dog er så høj, at bureauet næppe kommer over i Winwin-kategorien i Bureaubiz årlige bureaurapport. Her må man tage til takke med betegnelsen Socialkontor.

Trods det stærke regnskab har Steffen Hjaltelin ikke armene over hovedet.

“Alt i alt betragter vi resultatet som tilfredsstillende i et marked, der er svært, fordi næsten alle danske virksomheder oplever pres på salget. Og i vores branche – fordi næsten alt er blevet til konkurrencer.” siger Steffen Hjaltelin og fortsætter:

“Internationalt set vil man gerne se 15% overskudsgrad i bureaubranchen – derfor er vores 13,3 kun tilfredsstillende.”

Væksten hos Hjaltelin Stahl er sket på tværs af hele forretningen og cirka halvdelen er digital.

Steffen Hjaltelin forventer ikke et lige så godt resultat i 2012 på grund af investeringer i nye kunder og senior kompetencer.

Nøgletal for Hjaltelin Stahl Gruppen

  • Bruttoavance 61,272 mio. kr. +24,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,056 mio. kr. +7,4 pct.
  • Lønandel 67,1 (66,4)
  • Resultat af primær drift +8,178 mio. kr. +47,8 pct.

    Tallene er oplyst af Hjaltelin Stahl, da gruppen er bygget op omkring kommanditselskaber, der rummer begrænset regnskabsindsigt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club