Når man har et lille overskud, er det noget nemmere at præstere en 9-dobling af overskuddet, vil nogen hævde. Men når RelationshusetGekko havde erklæret en målsætning om at øge indtjeningen, så må det siges at være bestået at løfte overskudsgraden fra 1,4 til 12, hvilket er et ganske fornuftigt niveau for bureaubranchen.
Det er således andet år med markant indtjeningsfremgang, idet bureauet for tre år siden kom ud med et solidt underskud.
Aktivitetsmæssigt holdt bureauet niveauet i 2011, så det er alene på indtjeningen, man finder den markante fremgang.
Bureauet har altid satset meget på og investeret i innovation, men traf for et par år siden en beslutning om, at der nu skulle høstes på indsatsen. Det betyder dog ikke, at man er holdt op med at tænke i udvikling.
“Vores ambition er, at vi ikke bare skal være på et marked – vi skal være med til at skabe det. Og derfor har vi selvfølgelig fortsat involveret os i forskellige innovationsprojekter. Vi kan ganske enkelt ikke lade være. Men samtidig er det lykkedes for os at flytte mere aktivitet over på fakturerbare timer,” siger direktør og partner Jan Køhler og fortsætter:
“Ét eksempel er hele markedet omkring automatisering af marketingprocesser. Her er man midt i en professionalisering, hvor platforme og strategier bygger på et større fagligt og analytisk grundlag og anvendes mere tværorganisatorisk. Derfor besluttede vi os for at indgå et tæt strategisk samarbejde med SAS Institute omkring hele emnet Customer Intelligence.”
Han ser positivt på indeværende år.
“Året er startet fornuftigt, og vi forventer at kunne realisere en vækst samt et godt resultat,” siger Jan Køhler.
Nøgletal for RelationshusetGekko
– incl. digitalbureauet Circle
- Bruttoavance 22,801 mio. kr. -1,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,086 mio. kr. +12,4 pct.
- Lønandel 74,6 (80)
- Resultat af primær drift +2,732 mio. kr. +748,4 pct.