Det var ikke svært at få øje på Propaganda McCann stilen i nøgletallene, da Sune Bang, Tobias Rosenberg og Olof Stenström brød ud og startede for sig selv i Kommunikationsbureauet København.
Tårnhøj bruttoavance pr. medarbejder og tilsvarende høje lønninger. Men det passede til et lille bureau, hvor de ikke var meget mere end dem selv. Og det var hårdt, selvom det var godt betalt. Derfor så man allerede sidste år, at lønningerne faldt, og Sune Bang gav da også udtryk for, at prioriteringerne ikke handlede om at konkurrere på nøgletal.
“Vores filosofi handler ikke om vækst og store nøgletal. Vi ønsker at være et bureau med få men tunge folk, og så skal vores nøgletal se ud som de gør. Økonomi handler om at have frihed til at vælge de opgaver, der er spændende og udfordrende – ikke om at vokse eller at konkurrere på nøgletal,” sagde han for et år siden om bureauets regnskab.
Som sagt så gjort. Nu er det nye regnskab kommet, og her ser man yderligere fald i bruttoavance pr. medarbejder samt lønninger. Faktisk er sidstnævnte faldet så meget som 23,3 pct. Niveauet på 812.300 kr. er dog fortsat højt.
Og linjen med at råde over lidt flere hænder er fortsat. Antallet af medarbejdere er steget fra 7 til 10.
Nøgletal for Kommunikationsbureauet København
- Bruttoavance 13,3 mio. kr. +9,0 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,33 mio. kr. -23,7 pct.
- Lønandel 61,1 (60,7)
- Resultat af primær drift +2,413 mio. kr. +6,1 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz