Wibroe, Duckert & Partners mistede 21 pct. i bruttoavance, Bates fik halveret sin mens McCann tabte 27,5 pct. Til sammen lig med et 41 mio. kr. i forsvundet bruttoavance – eller lig med et større dansk reklamebureau.
Nu kan Mensch også skrive sig ind i rækken. Bureauet oplevede i 2013 markant tilbagegang. Bruttoavancen blev reduceret med ca. 8 mio. kr. – eller 27,5 pct. og overskuddet blev reduceret med over 80 pct.
Sammenlignet med det tre øvrige kan Mensch dog glæde sig over, at der fortsat står et plus på 1 mio. kr. på bundlinjen. Og så kan bureauet også fortsat glæde sig over, at præstere en bruttoavance pr. medarbejder, der blandt branchens absolut højeste.
Mensch forklarer selv i ledelsesberetningen, at resultatet er “tåleligt og skal ses i lyset af et generelt reduceret aktivitetsniveau i branchen.” Desuden fremhæves, at bureauet har implementeret en revideret markedsstrategi, der handler om at styrke rådgivningen inden for kommunikation og reklame med en række specialkompetencer.
Senest har Mensch oprustet med en ekspert på de kinesiske og japanske markeder (Jacob Johansen) samt en ekspert i offentlig kommunikation (Hanne Fabricius).
“Desuden er specialist i sociale og digitale media, Paul Clements, flyttet sammen med Mensch, hvilket flere af vores kunder allerede har haft stor glæde af,” siger adm. dir. Bjørn Stene og fortsætter:
“Og Paul bliver ikke et enestående eksempel. I løbet af 2014 ønsker vi at tiltrække flere specialister. Vi er interesseret i at få en tættere berøringsflade med de dygtigste eksperter indenfor en lang række kompetenceområder, for altid at være på forkant i vores rådgivning. Vi glæder os til et afsindigt spændende år, hvor vi kommer til at tilbyde markedet nogle stærke services og nye rådgivningsprodukter.”
De sidste par år har i øvrigt været turbulente for Mensch, der har oplevet en livlig trafik ind og ud af folk med partnerpotentiale. Desuden stod bureauet ved indgangen til 2013 bag den stærkt omdiskuterede New Normal kampagne for Danske Bank.
Bureauet slap dog helskindet fra denne sag i den seneste MyImage analyse fra starten af i år. Godt nok faldt bureauet fra en 2. til en 7. plads – men det skyldtes mere udviklingen hos konkurrenterne end et væsentligt fald i bedømmelsen hos annoncørerne.
Nøgletal for Mensch
- Bruttoavance 22 mio. kr. -27,5 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,571 mio. kr. -22,3 pct.
- Lønandel 68,7 (58,2)
- Resultat af primær drift +1,059 mio. kr. -82,7 pct.