Onlinemedierne kom klart bedre ud af 2011 end de øvrige mediegrupper.
DRRBs Mediaindex for 2011 viser en fremgang på syv pct., men nu har Danske Medier opgjort omsætningen for onlinemedierne, og facit er blevet en vækst på hele 15 pct.
Det betyder, at onlinemedierne nu har rundet 4 mia. i omsætning.
Udviklingen inden for de enkelte annoncekategorier fortsætter tendensen fra de seneste år. Dermed vokser omsætningen for bannerannoncering fortsat pænt og når op på 1,3 milliarder kroner, men overgås igen af søgeordsannoncering, der har dobbelt så stor vækst som bannere og når op på 1,6 milliarder kroner.
Søgeordsannoncering tager dermed forholdsmæssigt en større bid af det samlede annoncemarked end i 2010.
“Vi kan igen konstatere at det er søgeord, og dermed Google, som den absolut største aktør på markedet, der har førertrøjen. Samtidig er Facebook også godt i gang med at tage markedsandele. Dette er en udfordring for danske medier og dansk indhold”, siger Morten Helveg Petersen, viceadministrerende direktør i Danske Medier.
Online markedsstatistikken er baseret dels på indberetninger fra medlemmerne af Danske Medier til Deloitte samt på estimater af de dele af markedet, hvor der ikke findes officielle tal. Herunder blandt andet Google og Facebook, som ikke offentliggør deres omsætning i Danmark.
- Bannere og partnerskaber 1,324 mia. kr. + 13 pct.
- Søgeordsannoncering 1,61 mia. kr. +26 pct.
- Markedspladser 0,846 mia. kr. +3 pct.
- Permission marketing 0,226 mia. kr. +23 pct.
- Diverse 0,013 mia. kr. -63 pct.
- Samlet 4,019 mia. kr. +15 pct.