Tendensen har stået på i årevis, og kigger man til store lande som Tyskland og England, så er den næppe slut endnu. De store dagligvarekæder satser mere og mere på handels-mærker, egne mærker, private label eller hvad man nu kalder dem.
Jyllands-Posten fortæller i dag om tal fra den europæiske organisation for producenter af private label, der viser, at volumen på handelsmærker i Danmark på 10 år er steget fra 22 til 31 pct. og nu udgør 25 pct. af salget.
Det er selvfølgelig en torn i øjet på dagligvareleverandørerne. Her siger Niels Jensen, der er adm. dir. for deres forening, at det svækker konkurrencen, fordi der bliver mindre transparens på priserne.
“Kæderne har jo fuld kontrol over prissætningen på både egne mærker og mærkevarerne – samt dermed også prisforskellen,” siger han til Jyllands-Posten.
Men kigger man ud i Europa, så fortsætter udviklingen. Arlas marketingdirektør, Jakob Bernhard Knudsen fortæller, at andelen af handelsmærker er større i lande som England og Tyskland.
Avisen fortæller også om Kims, der konsekvent afviser at producere handelsmærker til kæderne. Selskabet har en markedsandel på 50 inden for chips og den skal bevares.
Kims kan glæde sig over at have haft et meget stærkt og vedvarende reklamekoncept – så måske det er en god ide for mærkevareleverandører at investere i. (Jyllands-Posten Erhverv, p. 8)