Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

En unik rejse på 20 år nærmer sig nu sin afslutning med annonceringen af Jan Olsens exit fra Sepia. Det varsler i sig selv store personlige forandringer, men de går hånd i hånd med store forandringer i den reklamebranche, han er formand for.

Jan Olsen åbner allerede hoveddøren, da jeg er på vej op af indkørslen på denne kedelige grå og regnfulde tirsdag formiddag.

Han tager imod i sit hjem i Søllerød nord for København, og det er et usædvanligt sted at mødes, selvom vi har stødt ind i hinanden et hav af gange gennem de sidste 20 år.

Men situationen er også usædvanlig. Dagen før blev medarbejderne informeret om, at Sepia skal arbejde tættere sammen med DDB, men at Jan Olsen ikke ville blive en del af den nye organisation. Han var enig i strategien, men kunne ikke se sig selv være en del af den.

Derfor er han hjemme denne tirsdag. Ikke fordi han fra nu af aldrig mere vil komme på bureauet, men de første par dage skal den nye ledelse have lov at finde deres ben at stå på uden at have en Jan Olsen rendende rundt.

En trist historie lige som vejret vil nogen måske mene. Men ikke Jan Olsen. Han er afklaret.

“Når detaljer i hverdagen, der ikke har den store betydning, begynder at fylde og blive negative, så er det tid til at gøre status. Jeg vil ikke sige, at afklaringen kom lige pludselig – det er en proces, der er modnet, og som lige pludselig står lysende klar. Jeg er fuldstændig enig i strategien, men for mig er de forandringer, vi har diskuteret, blevet en anledning til at overveje, hvad jeg vil fremadrettet. Det ved jeg ikke endnu, men jeg kan heller ikke se mig selv i den rolle, som det nye set-up ville tildele mig”, siger Jan Olsen og holder fast i alt det gode, der er at tænke tilbage på.

“Jeg stopper formelt d. 31. december i år, og så vil det være præcist 20 år siden. Per (Djervig-Chamby), Lars Bo (Appel) og jeg startede vores bureau under navnet Reaction. Det skete d. 2. januar 1990. Vi er tre meget forskellige mennesker, men netop det har været styrken og brændstoffet til det arbejde vi har skabt. Vi har kunnet tage os nogle ordentlige ture undervejs, men det har været udtryk for engagement, og skænderierne har sat skub i den kreative proces og dermed mange af de ting, vi har skabt”, siger Jan Olsen.

Det arbejde gav bl.a. aktiviteter i Norge og en længere periode, hvor bureauet år efter år satte dagsordenen ved den årlige uddeling af priser på Postens DM-Dag. Sepia var nærmest at betragte som dialog-branchens Partners.

Men er det så vemod, der præger ham denne tirsdag, hvor han er blevet hjemme på en meget usædvanlig baggrund?

“Egentlig ikke – måske fordi jeg er afklaret. Desuden har jeg ikke haft tid, for da jeg åbnede computeren i morges, lå der et hav af e-mails og indtil nu har det føltes mere som en almindelig feriedag. Desuden er beslutningen truffet for en måned siden, så jeg har vænnet mig til den, og vi har kunnet tilrettelægge eksekveringen af beslutningen stilfærdigt”, siger Jan Olsen.

Han fortæller videre, at forholdene også er afklarede imellem partnerne – Per Djervig-Chamby og Lars Bo Appel overtager hans aktier.

“Det er vigtigt, at alle sådanne ting er afklaret på en ordentlig måde, så vi ikke skal skændes om det”, siger Jan Olsen.

Lige nu aner han ikke, hvad fremtiden bringer – eller om det overhovedet skal være i reklamebranchen. Han er ved at lukke en dør og åbne en ny, hvor han ikke aner, hvad der gemmer sig – ud over store forandringer.

Det er som en kædereaktion, hvor forandringer er nøgleordet.

Det bureau, han har viet det meste af sit arbejdsliv til, har behov for forandringer, og det fører til store personlige forandringer.

Samtidig sidder han som formand for bureauernes brancheorganisation, DRRB, i første parket over for den vældige turbulens, som branchen befinder sig i. Og dermed de meget store forandringer, der er på vej.

“Det er egentlig meget enkelt. Internettet er i fuld gang med at ændre samfundet mere radikalt end der f.eks. var tale om, da industrisamfundet begyndte. Det er helt vildt, hvad der sker. Det fascinerende er, at det hele handler om kommunikation, og at vi som branche derfor er lige i orkanens øje. Men vi er helt klart ved en korsvej, og der kommer til at ske meget store forandringer i vores branche – måske større end nogensinde. Vi skal have fundet ud af at bringe helt andre kompetencer ind i det meget følsomme kreative miljø, der kendetegner bureauer og vi skal lære at arbejde med helt andre værktøjer”, siger Jan Olsen og tilføjer:

“På den anden side – det er fortsat peoples business, og det vil fortsat være sådan, at ildsjæle, der elsker kommunikation, vil gøre en forskel. Uanset om de repræsenterer den ene eller anden kompetence”.

Jan Olsen har rent faktisk kunnet krone sin 20 år lange rejse med Sepia ved for et år siden at blive den første formand for DRRB fra et ikke traditionelt reklamebureau.

“Vi har etableret et formandskab, der består en repræsentant for et dialog-bureau et mediabureau og et traditionelt reklamebureau. Hvem ved, hvordan det ser ud om nogle år. så kom ikke og sig, at vi ikke kan forandre os i DRRB”, siger Jan Olsen.

En formand for brancheforeningen skal være aktiv i branchen, men formelt er Jan Olsen en del af Sepia resten af året, så foreløbig ændres der ikke på hans rolle.

“Men vi har aftalt, at vi tager det op på næste bestyrelsesmøde”, siger Jan Olsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club