Danmarks toneangivende bureau gennem de sidste 20-30 år oplevede betydelig turbulens som optakt til sommerferien. Men hvis man håbede på lidt fred og ro i juli, så tog man fejl.
Midt i juli kom det nemlig frem, at det godt fire år gamle samarbejde med TDC nu stopper.
“Vi har haft et fint samarbejde, men vi har måttet erkende, at vi ser forskelligt på, hvordan relationen skal udvikle sig,” lød det fra Camilla Ramby, der har det øverste ansvar for den samlede marketingafdeling i TDC-koncernen.
TDC ønsker at stå mere frit i forhold til at kunne tilvælge spidskompetencer.
Bruddet er ikke nødvendigvis en overraskelse. Man har kunnet iagttage den ændrede adfærd hos TDC i forholdet til Partners – bl.a. i et interview i foråret i Børsen med Camilla Ramby – og desuden, har TDC ændret sin marketingorganisation hen over foråret.
Endelig har man i foråret også kunnet se, at Zupa Recommended har bevæget sig mere og mere ind på budgettet for TDC Erhverv.
Men for Partners indebærer det tabet af en betydelig kunde oven på turbulensen omkring fyringen af bureauets adm. dir. gennem en årrække, Bjarne Spellerberg Orfelt, samt et historiskt dårligt regnskab.
Partners-direktør stifter nyt bureau
Sammen med Bjarne Spellerberg røg også et andet medlem af direktionen, Morten Hershøj, ud fra Partners. Han var og ikke lang tid om at fastlægge sin fremtid. I starten af juli – blot en måned efter hans afgang kunne Morten Hershøj fortælle, at han starter et nyt bureau sammen med Thorkild Bjerre, der var digital kreativ direktør hos Partners. Desuden hentede de Ida Emme fra Bates Y&R med som kontaktdirektør.
Bureauet har fået navnet Another.
BBDO måtte sige farvel til Oddset
Kort før sommeren kom det frem, at Carsten Schiott forlader BBDO. Han er kendt som manden bag en af de mest anerkendte kampagner gennem de sidste 10 år – “Der er så meget kvinder ikke forstår” for Oddset fra Danske Spil.
Den nyhed fik midt i juli en yderligere markant konsekvens for BBDO: Samarbejdet med Danske Spil stopper.
Hvad der skal ske i stedet er endnu ikke offentliggjort – men den udbredte forventning er, at Carsten Schiott fortsat kommer til at spille en rolle hos Danske Spil.
Lotto fandt sit nye bureau
Et andet sted i Danske Spil – hos Lotto-organisationen – fyrede man tidligere på året Partners, og her kunne man så i starten af juli offentliggøre sit nye bureau.
Det blev Hjaltelin Stahl.
Samtidig har Mensch genvundet et corporate budget.
Herudover kan nævnes, at to Viborg-bureauer med udfordringer – heriblandt det kontroversielle Reklamebureauet Par No. 1 – gik sammen. Det betød, at Jørgen Hansen måtte sige farvel til sin direktør-titel, idet ledelsen af det nye bureau – Paratt – blev overdraget til direktøren for det andet bureau – det noget mindre Attention.
Endelig kunne Bysted og Propeople glæde sig over at vinde et meget betydeligt digitalt projekt for Københavns Kommune.