Markedet står foran hårdt år: SBS lancerer ny tv-kanal

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samtidig har TV 2 udsendt Priser og Betingelser – og for en gangs skyld været meget tilbageholdende med prisstigninger.

Den 1. januar får danskerne en ny tv-kanal at vælge mellem. Den kommer fra SBS, får navnet 6’eren og er rettet mod de 15-50 årige mænd.

“Med 6’eren fuldender SBS den kanalportefølje, der har været arbejdet hen imod siden relanceringen af tv-aktiviteterne i 2004. SBS har haft stor succes med relanceringen af TV Danmark 1 til Kanal 5 i 2004 og med lanceringen af den mere kvindelige Kanal 4 i 2006. Nu er det så mændenes tur til at få en godbid fra SBS.

Fra nytår vil SBS have fire klart profilerede underholdningskanaler: Den brede femstjernede underholdningskanal Kanal 5, Kanal 4 til kvinderne, 6’eren til mændene og The Voice TV til de helt unge”, skriver SBS i en pressemeddelelse.

6’eren vil sammen med lokale nyhedsudsendelser blive udsendt fra 1. januar 2009 på netværket af lokalsendere, som hidtil udelukkende er blevet benyttet af SBS NET.

Ud over denne nyhed har mediemarkedet i dag budt på en anden nyhed – de nye Priser og Betingelser fra TV 2.

Mikael Ostenfeld fra Carat opgør til Markedsføring prisstigningen til samlet mellem 1 og 1,5 pct. – altså under inflationen. Men der skal mere til at gøre en mediabureaumand tilfreds

“TV 2 har mistet seerandele, og der kommer nok fire til seks procent færre annoncekroner på markedet. Så selv om der reelt er tale om et prisfald, er priserne stadig for høje”, siger Mikael Ostenfeld til Markedsføring.