Bureaubiz har tidligere skrevet om, at Mediawatch er gået til angreb på Huset Markedsføring ved at opgradere på marketing-indholdet. Siden har der også været spekulationer om samtaler mellem de to medier.
Men lige efter nytår tørner de i stedet sammen i noget, der kan ligne en krig på trend-analyser.
Markedsføring har i ca. 20 år stået bag den årlige Trends, som i de fleste år har været produceret af TNS Gallup. Der er tale om en analyse, der identificerer de store annoncørers forventninger til deres medieforbrug i det kommende år.
Men der er åbenbart gået noget galt i relationen, og Markedsføring har så valgt at samarbejde med Megafon i stedet. Resultaterne præsenteres mandag d. 12. januar ved et arrangement i København og et i Århus.
Det er sket en gang før, at Markedsføring har samarbejdet med et andet analyseinstitut om analysen, men denne gang er der opstået en ny alliance mellem TNS Gallup, MediaWatch og Mindshare om et konkurrerende produkt. Resultaterne bliver præsenteret ved et arrangement i København fredag d. 9. januar – altså tre dage før Markedsføring.
Desuden er dette arrangement gratis at deltage i, mens Markedsførings koster 795 kr. for ikke-medlemmer.
Hvad angår publiceringen, kommer Markedsføring dog først. Mindshare vil i samarbejde med Mediawatch lave en avis med analysen, men den udkommer først 10 dage senere.
TNS Gallups adm. dir. Henrik J. Hansen siger:
“Vi kunne ikke få enderne til at mødes. Der var uoverensstemmelser, og derfor valgte vi at gå hver til sit”.
Om hvorfor Gallup går med i et konkurrerende arrangement, siger han:
“Trend-analysen er en institution, så hvorfor ikke gøre det, når andre er interesseret i at lave et arrangement”.
Adm. dir. Martin Rasmussen, Mindshare, siger:
“Lige nøjagtig i disse turbulente tider er det vigtigt, at få viderebragt en institution som trend-analysen. Vi mener, kontinuiteten er vigtig, og da Gallup stod uden partner, har vi valgt at bidrage til realiseringen af arrangementet og committe os til fortsættelsen i de kommende år”.
Gallup vil præsentere en analyse, der bygger på den velkendte model, men som er blevet produktudviklet. Data er ved at blive indsamlet, og derfor kan Henrik J. Hansen ikke udtale sig om, hvordan præsentationen præcist vil komme til at forme sig.
“Men selvfølgelig vil vi bruge de historiske tal, hvis det er interessant i forhold til de nye tal”, siger Henrik J. Hansen.
Adm. dir. Steen Jespersen, Huset Markedsføring, betoner også kontinuiteten.
“Trends har altid været Huset Markedsførings arrangement, hvor vi har brugt Gallup som leverandør. Nu har vi valgt en anden leverandør, men vi har brugsretten til tallene, så der vil være kontinuitet. Desuden vil der i år igen udkomme et selvstændigt tillæg, der udleveres til deltagerne og kommer sammen med Markedsføring dagen efter”, siger Steen Jespersen og tilføjer:
“Konkurrence er altid velkomment. Det gør os kun skarpere. Vi har lavet dette hvert eneste år i mange år, og håber selvfølgelig på opbakning. Men allerede nu går det godt med tilmeldingerne”.