Smoothies-producent overlader historiefortællingen til forbrugerne

Peter Engholm
25@mail.dk

En smoothie-producent bruger en del af sit marketingbudget på at sende forbrugere til de varme lande – og lade dem rapportere fra de frugtfarme, som producenten handler med.

Budgettet er bestemt ikke stort hos Froosh, der producerer smoothies – og ”en væsentlig del” af det overlades endda til forbrugerne.

Froosh har for tredje gang afholdt en konkurrence, hvor præmien er en uges arbejde på en af de frugtplantager, som producenten handler med. Og med til arbejdet – og præmien – hører, at forbrugerne beretter om deres oplevelser.

”Formålet med kampagnen er at øge kendskabet til Froosh – og til forholdene i den 3. verden. Forhold, som vi søger forbedret igennem vores handel. Eneste betingelse for rejsen til frugtplantagen er, at vinderne fortæller om deres oplevelse. Vel at mærke med deres egne ord,” siger Jeanette Elgaard, der er landechef for Froosh.

Kampagnen blev afholdt på Facebook samt i alle 7-Eleven butikker i Danmark . I første omgang var konkurrencen internt for kædens medarbejdere – da gik ”arbejdsrejsen” til Indien – og den seneste rejse er gået til Malawi  til en mango-plantage.

I seneste omgang var fire vindere af sted – og på hårdt arbejde.

Selv kalder Froosh konkurrencerne for en bevidsthedskampagne, og ved at aktivere forbrugerne – som ambassadører/bloggere, ikke som frugtplukkere, for på dét felt er danskerne ikke meget bevendt – får historien autencitet og tyngde.

”Vores brand er baseret på tre ting: Smag, sundhed og et hjerte – og denne aktivitet er baseret på at vise, at vi har et hjerte, der banker for den 3. verden,” siger Jeanette Elgaard, der er landechef for Froosh.

Hun har tidligere været hos Carlsberg, som global director for innovation – ligheden mellem bryggeriet og Froosh er drikkevarer, den største forskel er størrelsen.

”Vi er en lille virksomhed, på et lille marked. Det gør, at vi må tænke – og bruge budgettet – anderledes. Vi bruger kampagnen til at sprede det gode budskab og til at kommunikere i øjenhøjde med forbrugerne. Forbrugere vil gerne se bag om brandet – og se virksomhedens værdier. I dette tilfælde at opleve og mærke værdierne,,” siger Jeanette Elgaard.

Hun tilføjer:

”Meget CSR-arbejde er ikke altid lige relevant for det enkelte mærke. Vi vil gerne være relevante i mere end én forstand. Vores smoothies er baseret 100 pct. på frugt, og al vores tropiske frugt kommer fra frugtfarme, som vi støtter via trade – not aid.