Marketing er under kraftig forandring og det er der løbende skrevet en del om.
Således også i dagens udgave af Berlingske Business Magasin, hvor en artikel fra The Economist under overskriften ’Marketing er en kontaktsport’ gennemgår de nye udfordringer, som reklame- og marketingfolk møder.
Marketingfolk nu om dage skal kunne mestre hurtige improviserede indfald som det skete under strømafbrydelsen ved Super Bowl, hvor f.eks. Oreo lynhurtigt tweetede: ’Er strømmen gået? Spiller ingen rolle. Du kan stadig dyppe den i mørket’.
Men de lynhurtige reflekser har aldrig været en del af marketingmandens værktøjskasse.
Tværtimod har marketing tidligere “leveret nogle store, ikoniske marketingidéer pr. sæson”, citeres Luke Taylor fra det digitale reklamebureau, DigitasLBi, for.
Og udfordringer er der flere af. Teknologien bliver ved med at give marketingfolk nye redskaber til at læse forbrugerne og lære mere om dem. Men strømmen af data kan også drukne ethvert tiltag til kreativitet, skriver The Economist.
Grant Duncan fra rekrutteringsfirmaet Spencer Stuart mener, at det konstante pres på marketingfolk for at bevise, at det, de gør, rent faktisk er effektivt, vil betyde, at næste generation af marketingfolk måske ikke vil være lige så kreativt inspirerende som deres forgængere.
Marketingfolkene selv mener – ifølge The Economist – at det største chok er den øvelse i ydmyghed, som følger konversationen døgnet rundt. Det er forbrugerne, der sidder for bordenden og nemt og hurtigt kan slå ned på det, de anser for et firmas dårlige kvalitet eller dårlige moral.
Derfor udviskes skellet mellem reklamer og underholdning i jagten på at opnå en troværdighed hos forbrugerne. Og det betyder samtidig, at grænserne mellem marketing og andre dele af virksomheden forsvinder (Berlingske Business Magasin, p. 32-33).