Mere end en milliard tv-seere vil de næste uger have blikket rettet mod Danmark. Fredag den 4. maj skydes der med Ishockey VM 2018 nemlig gang i en af de største sportsbegivenheder på dansk jord nogensinde.
Herhjemme er opmærksomheden omkring ishockey beskeden, og for den danske projektorganisation har opgaven derfor i høj grad været at åbne danskernes øjne for ishockey.
I et stort interview med Bureaubiz for halvandet år siden fortalte den dengang nyansatte marketingdirektør for Ishockey VM 2018, Maja Grimnitz, at størstedelen af billetterne til de i alt 64 kampe skulle sælges til folk, der normalt ikke ser ishockey.
”Jeg bliver målt på antallet af solgte billetter. Det er succeskriteriet,” sagde hun.
Et stærkt produkt
Og det kriterium har den 37-årige marketingchef indfriet. Det konkrete mål om 300.000 solgte billetter er nået, og der er stadig billetter at hente til kampene i Royal Arena i København og Jyske Bank Boxen i Herning.
”Det har helt klart gjort arbejdet lettere, at vi havde et godt produkt med en god fortælling. Derfra har valget af den kreative strategi og salgsstrategien så vist sig at være det rette fit til produktet. På den måde vil jeg sige, at succesen er en kombination af et stærkt produkt og den rette strategi, som har udnyttet alle de elementer, produktet har kunne byde ind med,” siger Maja Grimnitz i dag til Bureaubiz.
Hun tilføjer, at mere end 40 pct. af billetkøberne kommer fra udlandet, hvor ishockey for mange landes vedkommende er en nationalsport.
Primært in-house
Ifølge projektorganisationen har intet andet sportsarrangement i Danmark tidligere genereret så stort et billetsalg.
”Der var ingen, der troede på, at vi i første omgang kunne få Ishockey VM til Danmark. Det kunne vi. Derefter var der ingen, der troede på, at vi kunne sælge 300.000 billetter. Det kunne vi så også. At vi har nået dette magiske tal før VM-starten er fantastisk, ikke mindst med tanke på at der traditionelt sælges rigtigt mange billetter, mens VM er i gang,” siger Danmarks Ishockey Unions formand Henrik Bach Nielsen.
Maja Grimnitz fortæller, at man foruden Another til udvikling af blandt andet brandplatformen ’The heroes are coming’ og bureauet Facemedia til OOH fortrinsvis har brugt interne kompetencer for med hendes ord at sikre de rette og dedikerede kompetencer.
“Det har fra starten været et meget taknemligt produkt at arbejde med. Det er en fantastisk sport og en af verdens største sportsevents; bare det er i sig selv en god historie at fortælle. Derudover er dansk ishockeys historie en historie, som er let at holde af, og som rummer alle de elementer, en Blockbuster-historie skal indeholde.”
VM skydes i gang fredag aften med åbningskampen mellem Danmark og Tyskland.
FAKTA
IIHF Ice Hockey World Championship
• Ishockey VM afholdes i 2018 Danmark i værtsbyerne København og Herning
• Turneringen afvikles i maj 2018, et år efter billetsalget startede
• International Ice Hockey Federation (IIHF) afviklede det første egentlige VM i 1930
• VM afvikles årligt med 16 hold i den bedste af i alt fire divisioner
• Danmark har siden 2003 spillet i den bedste gruppe med kvartfinaler ved VM i 2010 og 2016 som de hidtil bedste placeringer