Marketingchefer mangler tid

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Marketingfolk hos BtB eksportører har hverken tid eller penge til at udføre marketingaktiviteter for. Og marketing er heller ikke tilstrækkeligt strategisk prioriteret i virksomhederne. Det viser en rundspørge, som Raffinaderiet har foretaget.

Tid er en knap ressource for marketing folk.

For ikke så længe siden viste en undersøgelse fra SocialSemantic.eu, at det at få tid til arbejde med de sociale medier er den største udfordring for marketingfolk.

Nu kommer Raffinaderiet så med en rundspørge til 21 marketingchefer i danske eksporterende BtB virksomheder, hvor næsten halvdelen (41 procent) angiver manglende tid/ressourcer som den største barriere for – ikke at arbejde med sociale medier – men for at opnå bedre marketingresultater i virksomheden.

Udover manglende tid, viser Raffinaderiets rundspørge at halvdelen af virksomhederne bruger maksimalt en procent af omsætningen på marketingaktiviteter.

Og det er et problem, mener kontaktdirektør og partner på Raffinaderiet, Lene Kongstadt:

“Det er væsentlig lavere end de 2-3%, som danske B2B virksomheder ifølge tidligere undersøgelser bruger på markedsføring. Ifølge de fleste eksperter skal dansk eksport føre os ud af krisen. Alligevel tyder meget på, at marketingbudgetterne bliver skåret helt ind til benet for at få bundlinjen til at se pænere ud. Men det kan blive en kortsigtet fornøjelse, for selv den dygtigste salgs- og marketingchef har svært ved at øge markedsandele uden en krone på lommen”.

Rundspørgen, hvor mere end halvdelen af respondenterne arbejder i virksomheder, der omsætter for over 1 mia. kroner, viser også, at i knap en tredjedel af virksomhederne anser ledelsen ikke marketing for at have en strategisk rolle.

“Det tyder desværre på, at marketing ikke prioriteres som en strategisk vigtig del af forretningsudviklingen”, mener Lene Kongstadt.

Du kan få undersøgelsen ved at henvende dig til lene@raffinaderiet.dk.