Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Mette Dyhr fra Synoptik har brug for bureauer, der interesserer sig for alle medier – ikke kun de sjove og nye som tv og digitale.

Der er kommet et væld af tværmedielle muligheder. Alligevel kniber det fortsat med at få styr på et gammelt og usexet medie som butikken. Hos Synoptik er det en af de aktuelle problemstillinger for marketingdirektør, Mette Dyhr, der er næste gæst i Bureaubiz’ serie om marketingdirektørens udfordringer:

Hvilke problemstillinger står lige nu øverst på din dagsorden?

Udover det helt evidente, endnu skarpere ROI-fokus, er jeg også lige nu meget optaget af at optimere alle vores kanaler som detailhandler. Vi har i årevis talt om butikken som medie men ikke gjort så meget ved det. Vi har fået det tværmedielle landskab med endnu flere kontaktpunkter – og stadig kan vi danske detailhandlere ikke bryste os af at have styr på et gammeldags, usexet og fysisk medie som butikken. Så vi går lidt tilbage til basics for at få bedre styr på dette afgørende kontaktpunkt.

Mit marketinghjerte banker for konsistent og holistisk branding – og i disse tider balancerer vi på en knivsæg, hvor vi hele tiden må fokusere på taktik og salg i forhold til vores opbyggede brandværdi. Fordelen er imidlertid, at vi bliver meget bedre til at prioritere, fravælge og skære det ligegyldige fra – og derved på sigt kan blive endnu bedre i kombinationen af taktisk og strategisk marketing.

Hvad har du mest brug for, at dit bureau/mediabureau/webbureau hjælper dig med lige nu?

Jeg har rigtig meget brug for bureauer, som interesserer sig for alle medier. Ikke kun de sjove (= TV) eller de nye (= digitale) – men hele vores brand; medarbejderne, butikkerne, kundebasen etc. Udfordringen hos både os selv og vores bureauer er at sikre konsistens blandt fragmenterede kunder og et stigende antal kontaktpunkter. Der er tale om et paradigmeskift, hvor de historiske forsøg på både specialiserede bureauer og full-service bureauer kommer til kort. Jeg har brug for en holdningsændring for at bureauerne reelt kan og vil opfylde vores behov på tværs af medier.

Kommentarer

  1. Mette, jeg er fuldstændig enig dog tror jeg desværre af de fleste bureauer aldrig vil have den økonomiske mulighed i at ændre sig. Det vil koste dem meget at udvikle bureauet til at benytte helt andre processer som ikke er vandfaldsmodeller som ikke har ændret sig de sidste 20 år og værktøjer som er meget mere innovative i tilgangen til kommunikation. Tror det kræver helt nye bureauer som tænker fuldstændig kanal uafhængigt – der er massere af do’ers der kan backend delen for hele CRM etc men ikke man der kan tænker på tværs af kanaler og stadig sørge for den gode ide. Man må ikke som kunde blive fortabt i kun ROI programmer men stadig huske formidlingen – den ene gode ide der kan være campainable på tværs af medier. Bare lidt tanker:-)

  2. Kære Mette Dyhr.
    Det lyder som om Synoptik finde det interessant at arbejde med et fullservice experiental agency for at løse sine udfordringer i alle Synoptiks kanaler. Synoptik er ikke en internetbutik, men en fysisk forretning hvor man møder sine kunder i et yderst komplekst møde. Et møde, der kræver kvalificeret viden om en lang række områder, der er i konstant forandring. At få den interne og eksterne kommunikation og markedsføring til at arbejde sammen kræver et bureau der tænker længere.
    PS Communication er netop det bureau, der hjælper virksomheder i mål med at skabe en sammenhængende oplevelsesplatform. Vi har en klar holdning til hvordan mediekanalerne skal bruges for at understøtte og udvikle brandværdien med et formål, nemlig at skabe en særlig oplevelse for målgruppen.
    For det handler om at skabe en kundeoplevelse, der opbygges i et oplevelsesunivers, som er nøje udvalgt på tværs af medier, så de ønskede målgrupper rammes i hjerte og bevidsted.

    Det kan gøre mødet med optikeren til noget helt særligt. Et møde med en professionel optiker, der har gjort sig umage med at forberede sin service ved at være klædt på med en flair for style og fashion og som har modet til at byde ind med andet end månedens mest sælgende brille og synkontroller !

    Det handler om at velkomme sine kunder som ventede gæster, hvilket vil give kunden en oplevelse ud over det forventede – uanset om det er i butikken, på nettet eller i en helt anden kanal.
    I PS Communication synes vi ikke der findes kedelige kanaler. Det er måden hvorpå de bruges der bestemmer deres appeal og værdi. Der er da ikke noget bedre end at komme ind i en butik, hvor alle følelserne kan bringes i spil af et imødekommende smil og en vedkommende og kompetent service.

    Michael Niebling Llobet
    PS Communication

  3. Hvem siger Synoptik ikke er en internetbutik i fremtiden…? THINK please!
    Sagde du PS Communication?….ja, det var vist kun et PS!
    God weekend !

    PPS 😉 Man sælger ikke sig selv her, men giver blot feedbacks!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club