Marketingdirektøren, der helst ville være fri

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Peter Svarre har opsagt sin stilling som marketingdirektør i Bang & Olufsen. Bureaubiz har været hjemme hos Peter for at høre, hvorfor han stopper og hvad han ser som den største udfordring for kundesiden, som han nu forlader.

Efter kun et år i topstillingen som marketingdirektør, har Peter Svarre valgt igen at gå solo som selvstændig.

”Grunden til jeg har valgt at stoppe i B&O skyldes primært en tiltrækning ved det at være selvstændig. Jeg glæder mig til at få lov til at tænke nogle store tanker igen”, siger Svarre.

Behov for fri tale

 Før jobbet som marketingdirektør var Peter strategichef i ’In2media’. Men før det havde han i mange år primært erhvervet sig som foredragsholder og konsulent. Og det er den vej, han igen vil søge mod:

”Jeg vil ud og holde foredrag igen. Det skal være min forretning, af den simple årsag at jeg elsker at holde foredrag. Det var slet ikke noget jeg havde tid eller mulighed for som marketingchef”.

Som marketingchef oplevede Peter Svarre, at der var mange ting, han simpelthen ikke længere måtte tale om.

”Det, der sker i en corporate virkelighed, særlig i en produktvirksomhed som Bang & Olufsen, er, at man ikke taler om særlig mange ting. Jeg kom fra en virkelighed, hvor jeg kunne tale om hvad som helst, og hvor det handlede om at dele viden. Grundlæggende bare at have lov til at tale om tingene, det savnede jeg ret meget”, forklarer Svarre.

Ville ikke eje egne produkter

Da Peter blev ansat i Bang & Olufsen, fik han ansvaret for deres mest eksklusive produktlinje ’Core’.

Men når man lader øjnene vandre i Peters hjem, kan man sjovt nok kun se produkter fra B&O’s billigere ’Play’ linje.

Det viser sig, at indretningen faktisk afspejler Peters følelse af måske at være havnet det forkerte sted i virksomheden.

 ”Jeg har Play-produkter over det hele og måske blev jeg lidt ansat i den forkerte del af virksomheden. Nogle gange havde jeg meget svært ved at forstå de kunder, der gerne ville give 150.000 kr. for et fjernsyn. Det var simpelthen for materialistisk til, at jeg helt kunne fatte det”, fortæller Peter.

Han fortsætter:

”Ret beset havde jeg simpelthen ikke lyst til at eje mine egne produkter – og det er lidt af et problem. Selvfølgelig skal man som marketingdirektør kunne lave markedsføring til nogle kunder, som man ikke selv forstår. Men i længden er det sjovere at kunne forstå, hvad det er, der motiverer folk til at købe ens produkter”.

Fra buzzwords til handling

Som konsulent, forfatter og foredragsholder havde Peter i mange år fortalt virksomheder vidt og bredt om vigtigheden af ’omnichannel’, ’always on’ og ’content is king’.

Nu hvor Peter pludselig fandt sig selv på den anden side af skrivebordet, voldte disse buzzwords ham pludselig dybe panderynker. For hvordan skulle han rent faktisk implementere dem i en gammel hæderkronet dansk virksomhed.

”Som marketingdirektør oplevede jeg, at der i høj grad var noget om de her buzzwords, jeg længe havde prædiket. Men hvordan skulle jeg forholde mig til dem i en virksomhedsvirkelighed? Det var en helt anderledes udfordring”, husker Svarre.

Virksomheden den største udfordring

En af de erfaringer, Peter har gjort sig på kundesiden, er, at de udfordringer virksomheder oplever, med at følge tidens tendenser og buzzwords, hænger sammen med selve virksomhedens opbygning.

Peter fortæller:

”Jeg ser de største udfordringer som organisatoriske. Bang og Olufsen er en 91 år gammel virksomhed, som er sat i verden for at lave først radioer og senere hen fjernsyn. Vi kan jo ikke finde ud af at lave content. Vi er jo ikke Danmarks Radio. Vi er ikke youtubere og vi er ikke en indholdsvirksomhed. Det er en grundlæggende udfordring for de fleste virksomheder”.

Han fortsætter:

”Skal man f.eks. ud at lave content marketing, skal man enten ud og lave sin organisation om ligesom Red Bull, som jo ret beset er blevet en indholdsvirksomhed, der laver indhold om ekstremsport – og så ved siden af sælger energidrik”.

Forandring i sneglefart

Peter mener, at det at få implementeret og forløst tankegangen, der ligger bag buzzwords, i virksomhederne, kommer til at tage lang tid:

”De fleste branchemennesker har efterhånden forstået de her buzzwords. De har forstået, at Facebook er kommet for at blive og at internettet ikke forsvinder samt at omnichannel er vigtigt”.

Han fortsætter:

”Men at få det ind i processerne og systemerne, og få f.eks. en always on og omnichannel-tankegang til at virke i virksomhederne, det kommer til at tage rigtig mange år. Organisationer er jo tænkt til at gøre noget på en bestemt måde. De er jo netop kreeret til, at de ikke skal forandre sig”.

Adspurgt hvor længe, han selv vurderer, at det ville have taget ham at omstille Bang & Olufsens organisation, svarer Svarre:

”Hvis man skulle have været kommet i nærheden af noget, der minder om en løsning, så skulle jeg nok have været der fem år mere. Og det havde sandsynligvis varet 10 år, før det virkelig havde virket”.

Nedenfor kan du høre Peter Svarre sætte ord på, hvad han mener, der er kunde-sidens største udfordring pt. Samt få hans bedste råd til marketingdirektører og CMO’s.